Implenia fikk omfattende veikontrakt til 150 millioner
Kontrakten har en verdi på ca. 150 millioner norske kroner og det meldes at oppdraget er både komplisert og omfattende.
Det melder Sporveien i en pressemelding.
Opprustningen av Grefsenveien kommer som et resultat av «Fremtidens byreise», tiltaket som brakte nye trikker til Oslo kommune. Veiarbeidet går under tiltak for å tilrettelegge byens infrastruktur for de nye trikkene.
– Den utslitte trikkeinfrastrukturen gjør at trikken må holde lav fart på strekningen. I tillegg bidrar huller i asfalten til farlige situasjoner og skader på biler som kjører i veien. På strekningen er det også store køproblemer for kollektivtrafikken i retning sentrum. Grefsenveien mangler videre tilrettelegging for sykkel og fortauene her er smale og utslitte, sier prosjektleder Maria Suhr i Sporveien, som legger til at veistrekningen i mange år har vært utfordrende, både for trikkeførere, passasjerer, bilister, syklister og fotgjengere.
Samarbeid mellom tre kommunale aktører
Når Sporveien i samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten skal utbedre forholdene i Grefsenveien, er det ønskelig å samtidig oppgradere overvann og vann- og avløpsnettet i området slik at man unngår nye gravinger her i nær fremtid. Både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten er derfor en del av prosjektet. Blant annet skal Bymiljøetaten etablere et nytt overvannsanlegg på Disenjordet og i tillegg skal en av Oslos to hovedforsyningsledninger for vann byttes. Dagens ledning ligger midt i Grefsenveien under sporfundamentet, er nærmere 100 år gammel og er for liten for dagens og fremtidens behov, heter det i pressemeldingen.
– Vi har estimert anleggsperioden til halvannet år og den viktigste årsaken til varigheten er kompleksiteten og omfanget av de planlagte vann- og avløpsarbeidene, sier Suhr.
Implenia sterkest på pris og oppdragsforståelse
Sporveien spesifiserer at det var omfanget og den tverrfaglige kompleksiteten i prosjektet og at tre kommunale aktører skal arbeide såpass tett sammen, som gjorde at kvaliteter som oppdragsforståelse samt kompetanse og erfaring veide svært tungt i vurderingen av tilbudene.
Implenia hadde høyest score på både pris, oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring og trakk dermed det lengste strået i konkurransen.
– Et prosjekt innenfor Implenias kjernevirksomhet
Implenia Norge er en del av Implenia Group, som er den ledende aktøren innenfor bygg- og anleggsvirksomhet i Sveits. Det norske selskapet har 600 ansatte, hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo og med kontorer i Bergen, Ålesund, Orkdal, Stjørdal, Brønnøysund, Mo i Rana og Bodø samt hovedverksted og lager på Dal i Akershus. Implenia Norge omfatter også datterselskapene Norbridge AS og Midtnorsk Betongsprøyting AS.
Audun Aaland, administrerende direktør, Implenia Norge, er svært fornøyd med at Sporveien valgte dem.
– Vi har levert mange spennende og utfordrende infrastrukturprosjekter over hele landet. Disse har innebefattet vei-, bane- og grunnarbeid, vann og avløp, betongkonstruksjoner, bruer, tunneler, vann- og frostsikring, fjellsikring og miljøtjenester. Kompleksiteten i Grefsenveien-prosjektet gjør at vi får fremvist noen av selskapets kompetanseområder, og vi gleder oss til å komme i gang, sier Aaland.