Omfattende Sporveien-prosjekt har byggestart i dag
Jobben inkluderer å anlegge ny trikkeinfrastruktur, nye fortau, ny belysning, universelt utformede holdeplasser og eget sykkelfelt.
I tillegg skal det skiftes ut en eldre og underdimensjonert forsyningsledning for vannet til Oslo. Et nytt overvannsanlegg skal også etableres i området.
Byggherre Sporveien skriver i en pressemelding at prosjektet er estimert å stå ferdig på nyåret i 2020.
Prosjektet er en del av Fremtidens byreise, et arbeid for å oppgradere trikkenettet frem til nye trikker kommer i 2020-2024. Sentrale samarbeidspartnerefor prosjektet er Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, mens Implenia Norge AS er generalentreprenør.
Vann- og avløp først
Arbeidet skal foregå i faser hvor første fase er vann- og avløpsarbeider nederst i Grefsenveien, mellom Storokrysset og Engveien. Graden av endringer på dagens kjøremønster vil variere gjennom anleggsperioden. I tiden frem til november blir det ingen større trafikkomlegginger. Da går også trikken som normalt. Den store endringen skjer i november når hovedarbeidet starter. Da blir det nødvendig å stenge Grefsenveien for biltrafikk, mens kollektivtrafikken – buss for trikk – kjører i veien under hele anleggsperioden, spesifiserer selskapet i pressemeldingen.
For mer informasjon om trafikkforstyrrelsene arbeidet vil skape, se Sporveiens hjemmesider.