NCC får milliardkontrakt med Bane NOR
Dette skriver NCC i en pressemelding.
Byggestart planlegges høsten 2018, og prosjektet utføres i en hovedentreprise.
Strekningen det gjelder er fra Venjar til Eidsvoll nord. Her er det ni kilometer, og omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon.
I tillegg skal det bygges rundt fire kilometer med nytt dobbeltspor nord for Eidsvoll stasjon, samt en løsmassetunnel på 380 meter.
Over en million kubikkmeter masse skal flyttes totalt.
- Dette er en kontrakt som passer vår organisasjon svært godt. De siste årene har NCC gjennomført gode prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet Storberget i Porsgrunn, sier divisjonsdirektør Per Jonsson, leder for divisjon Civil Engineering Norge.
Det nye dobbeltsporet tas i bruk høsten 2022 og kontraktarbeidene skal være fullført sommeren 2023.
Selskapet skriver at NCCs datterselskap Carl C Fon har gjennomført forberedende arbeider for Venjar-Eidsvoll-Langset prosjektet, i en egen entreprise for Bane NOR.
Her har Carl C Fon blant annet bygget en ny dam for salamandere, flyttet verneverdige busker og lagt matjord «på lager» for fremtidig bruk, når prosjektet avsluttes.
I forbindelse med at klagefristen for tildelingen utløp 24. juli i år sendte NCC børsmelding om prosjektet. Ordren registreres i forretningsområdet NCC Infrastructure i tredje kvartal.