Etterlenget etter- og videreutdanning for fagarbeideren
- Dette er en viktig seier for frontfaget og for omstillingsevnen til den enkelte og til industrien, adm. dir. i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.
Nå får fagarbeideren i industrien et offentlig finansiert tilbud om kortere moduler ved fagskolene som gir nødvendig kompetanse til å handtere ny teknologi.
- Vi er glade for at regjeringen nå blir konkrete når det gjelder livslang læring. Pengene skal gå til opprettelse av nye, modulbaserte etter- og videreutdanningstilbud ved de tekniske fagskolene. I første rekke er det industrifagene som blir tilgodesett, men senere vil også bygg- og elektro-fagene kunne opprette tilsvarende tilbud, sier Lier-Hansen.
Også Fellesforbundet er glade for denne seieren. Partene i frontfaget har gjennom mange år, og i flere tariffoppgjør, fokusert på etter- og videreutdanning. I 2014 krevde partene bedre kurs i basiskompetanse og språk, samt en ordning for godkjennelse av utenlandsk fagutdanning. Dette var viktig for å anerkjenne og øke kompetansen til arbeidaene. I 2016 ble partiene enige om å identifisere barrierer for etter- og videreutdanning. Det arbeidet ble ferdig til oppgjøret i 2018, der ble de enige om å jobbe med å utvikle konkrete tilbud for etter- og videreutdanning.
- Dette gjorde at vi hadde et godt grunnlag for å vite hva arbeidere og bedrifter trenger for å få flere tilbud om etter- og videreutdanning. Nå har vi spilt inn dette til regjeringen og regjeringen svarer på vårt innspill. Det er veldig bra!, sier Fellesforbundets leder, Jørn Eggum.
Partene i arbeidslivet har tidligere gitt innspill til innhold i bransjeprogrammet til Kunnskapsdepartementet, og er nå klare til å sette i gang minst tre prosjekt sammen med fagskulene:
- Det blir satt i gang utvikling av minst to nye modulbaserte fagskoleutdanninger for industri. Her kan fagskolene gå sammen med lokal industri for å definere hva behovet er, samt å utvikle nye fagplaner. Tilbudet må være tilrettelagt både med tanke på innhold og form. I det legges at fagskolene og industrien sammen definerer det faglige innholdet for de nye tilbudene. Men for at dette skal bli brukt må fagskolene tenke nytt rundt hvordan man tilbyr utdanning. Vi ønsker at tilbudene skal ha to hoveddeler:
- a) digitale læremiddel som gjør at den enkelte kan studere alene, og
- b) at samlingene skjer ute i industribedriftene. Det siste vil sikre at opplæringen blir praktisk rettet, og at fagskolene følger med på den teknologiske utviklingen i bedriftene.
- Det tredje prosjektet er en samordnene i større grad overlapper hverandre, og det er derfor på tide å se på mulige fellesmoduler for de ulike fagene. Dette vil styrke fagmiljøene, og vil gjøre at flere fagskoler kan tilby slike moduler.
- Vi har lagt opp til en rask prosess som skal munne ut i at fagskolene søker NOKUT-godkjennelse allerede i mai 2019. Det er derfor viktig at interesserte industrimiljø raskt finner sammen med sin lokale fagskole og starter samarbeidet om en søknad. Ta gjerne kontakt med oss i Norsk Industri dersom det er spørsmål om prosessen, sier Kjetil Tvedt, fagsjef for kompetanse i Norsk Industri.
Opphav og kilder: Kilde: Norsk Industri