Betongtavle-finalister med stor samfunnsnytte
22. november kåres vinneren av utmerkelsen Betongtavlen. Seks prosjekter kjemper om heder og ære, og spennet er stort både i størrelse og hva som er bygget.
Årets kandidater består av både en dam, en bro, et flerbruksanlegg, to rasteplasser og en skatepark. Den store variasjonen i prosjektene understreker betongens store anvendelsesmuligheter.
Hallevannet bru i Larvik er en av finalistene til Betongtavlen 2018.
Bilde: Byggutengrenser.
To av finalistprosjektene til årets Betongtavle er Sarvsfossen dam og Hallevannet bru.
Begge prosjektene har stor samfunnsnytte og -betydning, og benytter betong på en forbilledlig måte, skriver Byggutengrenser i en melding.
Jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn har i årevis vært en flaskehals i jernbanenettet. Traseen er fra 1881 og med alle sine svinger har den bidratt til lang reisetid mellom byene. Du kunne sykle mellom de to byene raskere enn toget kjørte. Høsten 2018 åpnet den nye traseen til stor glede for alle togreisende. Strekningen har syv tunneler og ti bruer, og Hallevannet bru er den lengste.
Brua strekker seg over Hallevannet og har en lengde på 436 meter. Jernbanebruer har høye krav til styrke og stivhet når tog kjører over i høy hastighet – brua er dimensjonert for hastigheter opptil 250 km/t.
Arkitekt og landskapsarkitekt har designet brua slik at den skal få et lett og elegant preg. Avrundede kanter og buespenn mellom søylene som er avrundet og lett utsvingte mot brukassen bidrar til dette. Toppen av brua er flat og uten store elementer som stikker opp. Det gir en ren silhuett og konkurrerer ikke ut landskapet.
– Norges lengste jernbanebru bygget etter fritt-frem-metoden har vært teknisk krevende å bygge, og ligger flott i terrenget. De som har mulighet bør svinge inn på den gamle E18 og oppleve den spenstige brua og den høye kvaliteten fra undersiden!, sier Jan Eldegard Hjelle, juryleder for Betongtavlen.
Sarvsfossen dam. Bilde: Byggutengrenser.
Dobbeltkrum dam sikrer fornybar strøm
Sarvsfossen dam er en hvelvdam med særegen dobbeltkrum form. Den demmer opp Otra og gir fornybar strøm til 3500 husstander. Dammen er den første av sitt slag siden Alta-dammen. Damkronen måler 145 meter, høyden er 50 meter og tykkelsen varierer fra 2,3 meter i toppen til 6,5 meter i bunnen.
Den dobbeltkrumme formen utnytter betongens egenskaper på best måte, og trykk fordeles til fjell uten forankring. Det er kun den geometriske formen og egen tyngde som overfører kreftene. Konstruksjonen er gjort med 128 unike betongklosser støpt hver for seg med et nyutviklet forskalingssystem med fem meters høyde.
Dammen er også veiforbindelse og har i tillegg infrastruktur for fiber, strøm, vann og avløp. Sarvsfossen dam er derfor ikke bare energiproduksjon, men også et bidrag til framkommelig og tilgjengelighet i nærområdet.
– Det er sjelden at et slikt stort damprosjekt bidrar så positivt i nærmiljøet som her. Ved å fylle den tidligere utilgjengelige kløften med en ny, stille vannvei, vil dammen også tilby nye rekreasjonsområder, sier Hjelle.
De resterende kandidatene:
- Ureddplassen, Nordland
- Bukkekjerka, Nordland.
- Ulstein arena, Møre og Romsdal.
- Tasta skatepark, Rogaland.
Om utdelingen:
Betongtavlen har siden første utdeling i 1961 blitt en ærefull utmerkelse med mange kjente vinnere og bemerkelsesverdige prosjekter opp gjennom årene. Prisen deles ut av Norsk Betongforening og Norske arkitekters landsforbund.