23948sdkhjf

Rogfast: Seismikk i tunnel innfrir

Statens Vegvesens kontrollingeniører blir de første i Norge som skal bruke seismikk under tunneldriving. - Testene viser at det blir nyttig, sier Vegvesenet.

Med sine 27,6 kilometer i lengde og dybden på 392 meter blir Rogfast den dypeste og lengste vegtunnelen i verden.

Men, dette er ikke bare noe som gir en fin rekord til tunnelen. Dybden og lengden gjør også at det er mye usikkerhet knyttet til bergkvaliteten.

- Geologirapporten viser tre typer svakhetssoner, og at det er antatt 24 soner med svakt havbunn-fjell i den dårligste klassen, skriver Statens Vegvesen i en melding.

- Det blir krevende, men ikke verre enn hva dyktige entreprenører vil løse, sier byggeleder på Kvitsøy-kontrakten, Sveinung Brude.

Brude var også byggeleder for den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen som åpnet i 2000.

Seismikk gir mer informasjon

Med seismikk kan bergkvaliteten som ligger 100-150 meter fremover fra tunnelveggen bli kartlagt, skriver Vegvesenet.

- Ulempen med tradisjonell seismikk fra havbunn er at nøyaktigheten blir mindre jo dypere tunnelen er. Rogfast skal ned til 392 meter, som betyr at vi ikke har gode nok data på svakhetssonene og den generelle bergkvaliteten, sier kontrollingeniør Ahmed Al-Samarran. Sammen med kontrollingeniøren Erik Jensen brukt seismikk under driving av de to 1900 meter lange transporttunnelene i Rogafast.

- Ved å bruke seismikk på stuff får vi mer nøyaktige data 150 meter fremover, sier Jensen.

Ved å bruke seismikk på stuff forventer byggeledelsen at en vil bruke mindre kjerneboring. Årsaken er at å starte kjerneboring kan vente til dataene fra seismikken viser en aktuell svakhet i geologien.

- Vi forventer å bruke kjerneboring til å kartlegge geologi der det er svakest berg. Det vil bli brukt tradisjonell prøveboring for å kartlegge vannlekkasje og behov for injisering av berget, sier byggeleder Brude.

Bratt læringskurve

Den 700 meter lange transporttunnelen utenfor Stavanger er ferdig sprengt, mens det er noen hundre meter igjen før de to 1900 meter lange transporttunnelene på nordsida er ferdig sprengte.

- Læringskurven er bratt, og det er flere arbeidsoperasjoner som har gått raskere enn vi hadde forutsett. Montering, lading og skyting av seismikk på stuff tar mye kortere tid enn ventet. Ved å bruke det som heter gruppeskyting, som innebærer at alle 24 hull blir delt inn i fire grupper (seks hull i hver gruppe) og hver gruppe blir skutt hver for seg med et sekunds mellomrom, bidrar til en betydelig økt effektivitet, forteller Ahmed Al-Samarray.

Erfaringen etter flere måneders testing har prosesseringen (tolking av data) tatt lenger tid enn det de to kontrollingeniørane forutså.

Stor tro på metoden

- Vi bruker nå to-tre dager på å lese resultatene, men vi regner med at vi med mer erfaring vil bruke en dag, forteller Erik.

Ahmed utdyper: - Alt i alt, så har vi god erfaring med å bruke seismikk under drivinga, og resultatene er riktige målt mot bergkvaliteten vi forserer underveis.

Begge meiner at de nærmer seg målet – å utnytte seismikk-teknologien under tunneldriving.

- Vi har stor tro på denne metoden, sier Ahmes Al-Samarray.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111