Norges største brorehabilitering fullført
Det er Consolvo som har hatt hovedoppdraget med den nye stålbrua, som selvsagt også har et element av betong i seg.
- Vi er glade for å kunne tilby byens befolkning ei nyrenovert bru før jul. Fredrikstadbrua er et landemerke som har stått der siden 1957, og som med godt vedlikehold har mange år igjen, uttaler prosjektleder Tore Veum i Statens Vegvesen.
Nyåpningen av Fredrikstadbrua er ifølge Consolo Norges største brurehabiliteringprosjekt. Brua spenner over Glomma fra bysiden over til Østsiden, og går også over jernbanen og flere kommunale veier. Bruas lengde er på 824 meter og hovedspennet på 196 meter. Den er utformet som en fagverksbru i stål.
Den opprinngelige brua sto ferdig 1957 og ble fredet i 2008. De tre siste årene har brua vært gjenstand for en voldsom oppgradering og rehabilitering.
Prosjektet har hatt en kostnad på om lag 200 millioner kroner og er gjennomført i henhold til framdriftsplanen. Det spesielle med den, er at det er bygd en ny gang- og sykkelbane som er lagt på nedstrøms side av brua, med forsterket rekkverk mot trafikken.
Det skal etter hvert bli et eget felt for tungtrafikk og buss.
Foruten designet, er kanskje den nye effektbelysningen det som vil vekke mest oppsikt ved den nye brua. Den er utført av den anerkjente designere Erik Selmer, som har lyssatt en rekke historiske bygg, deriblant Akershus festning og Nidarosdomen. I tillegg til en rekke andre bruer og veianlegg.
- Den nye lyssettingen vil bidra til at Fredrikstadbrua setter et enda tydeligere preg på bymiljøet, sier prosjektleder Tore Veum. Samtidig har brua fått nytt el-anlegg, nye lysmaster og egne navigasjonslys for skipstrafikken.
Ifølge Statens Vegvesen gjenstår en del mindre etterarbeider knyttet til asfalt og overflatebehandling. Dette vil utføres til neste vår, da dette er bedre årstid for slikt type arbeid.