Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon
Follobaneprosjektet skal stå ferdig i desember 2022, mens vestre del av nye Ski stasjon skal tas i bruk i august 2020.
Fredag melder Bane NOR at det er dog usannsynlig at dette blir ferdig i tide.
- Det er stor sannsynlighet for at vi ikke blir ferdig i tide etter sommerens arbeid. Derfor endres arbeidsplanen for nye Ski stasjon så snart vi har gjort de siste avklaringer med entreprenøren OHL. Av hensyn til passasjerene, trafikk-avvikling og planlegging er det viktig å avklare ny tidsplan allerede nå, sier Bane NORs prosjektleder i Ski, Ola By.
Med dagens fremdrift kunne det blitt nødvendig å forlenge sommerens periode med buss for tog. Det ønsker Bane NOR ikke å utsette tålmodige reisende for.
- Vi mener det er bedre at arbeidet strekkes over to sommersesonger, slik at de reisende ikke får lengre buss for tog-periode enn nødvendig, sier prosjektdirektør Per David Borenstein i Follobaneprosjektet, Bane NOR.
Påvirker ikke resten av prosjektet Bane NOR har tatt høyde for de antatte kostnadene knyttet til denne endringen, i kostnads-beregningene som ble lagt frem i januar i år. På samme tid ble det informert om at tidsplanen for første del av Ski stasjon kunne bli endret.
Endringen påvirker ikke arbeidet med tunnelen (Blixtunnelen), arbeidet ved Oslo S eller tidspunktet for når hele Follobanen skal stå ferdig.
Togene går som før fra dagens plattformer Å flytte trafikken over fra østsiden til vestsiden av stasjonen er omfattende arbeid som må gjøres over en lengre arbeidsperiode, mens strømmen er skrudd av og togtrafikken stanset.
Den nye arbeidsplanen fører ikke til endringer i dagens togtilbud på Østfoldbanen. Tog til og fra Ski vil gå som før fra dagens plattformer inntil de nye blir klare sommeren 2020. I tillegg skal Bane NOR tilrettelegge slik at det blir best mulig ferdsel ved stasjonen mens anleggsarbeidet pågår. For naboer blant annet ved anleggsarbeidet på vestsiden, blir perioden med enkelte ulemper dessverre lengre enn planlagt.
Kvalitet og sikkerhet Årsakene til at det fortsatt gjenstår mye arbeid, er blant annet at etterarbeidet med grunnsikring (spunten) i Ski-morenen har tatt lengre tid enn planlagt. Også arbeidet på vestsiden av stasjonen har tatt lengre tid.
Bane NOR har satt inn tiltak for å medvirke til bedre fremdrift, men entreprenørens arbeid ligger fortsatt bak plan. Den nye tidsplanen gir entreprenøren mer tid til anleggsarbeidet og Bane NOR får nok tid til å følge opp kvalitet og krav til sikkerhet. Samtidig blir det bedre tid til jernbaneteknisk arbeid og testing.