23948sdkhjf

Gjennomslag i Eysturoytunnelen på Færøyene

Fredag kveld forrige uke skjøt NCC gjennomslagssalven i undersjøiske Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp, som når den står ferdig vil redusere reisetiden til hovedstaden Tórshavn fra flere steder på Færøyene.

Dermed er åpent tunnelsamband etablert og den færøyske hovedstaden Tórshavn er koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður, blant annet med en undersjøisk rundkjøring under havbunnen midt i fjorden.

– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og viser NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å sette i gang arbeidet med entreprisens andre fase – byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, sier NCC-leder Per Jonsson for division Civil Engineering Norge i en melding på bedriftens nettsider.

NCC skriver videre at de ser på tunnelgjennomslaget som en stor begivenhet på øysamfunnet, med direktesendt overføring til Tórshavn sentrum der et stort antall publikum og inviterte gjester fikk se og høre det hele, samt taler og servering.

– Gjennomslag i Eysturoytunnelen er svært viktig, for da er den geologiske risikoen i prosjektet borte. Dette er et svært stort og betydningsfullt prosjekt for det færøyske samfunnet og derfor viktig at den risikoen er eliminert, samt at man er innenfor tidsfristene i arbeidet, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar.

Høykompetente tunnelbyggere

9. mai skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin, slik at åpent tunnelsamband ble etablert på begge sider av bukten Skálafjørður. Nå gjenstår halvannet år med innredning av Eysturoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2021.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Spektakulært prosjekt

Gjennomslaget kommer som planlagt 27 måneder etter at NCC i januar 2017 startet tunnelbyggingen. På sitt dypeste er tunnelen -189 meter under havbunnen og har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Et spektakulært byggeprosjekt, med utfordringer som er håndtert underveis.

– Tunnelen har krevd betydelig mer injeksjon enn det som har vært vanlig på de andre tunnelene på Færøyene. 7500 tonn med injeksjonssement har gått med. Fagarbeiderne har løst dette på en utmerket måte. I tillegg har NCC bekjempet en sone av svært dårlig fjellkvalitet, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Han takker EST og byggeledelsen for godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats!

Største infrastruktursatsing

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.105