Lasersveising kan gi store bro-besparelser på E39
Den ferjefrie E39-strekningen på Vestlandet kan bli vesentlig billigere dersom man lasersveiser i stedet for å trekke store bro-moduler langveisfra.
Det skriver Stord24, som har fått nye beregninger fra Statens Vegvesen. De nye beregningene omfatter de største broene på den kommende E39-traseen, og man kan spare mellom 0,5 og 1,5 milliarder kroner, skriver nettstedet.
Inkludert i dette bildet er Hordfast-broen mellom Os og Stord.
– Broer krever mye stål. Mye stål krever mye sveising, noe som med dagens teknologi innebærer mye tidkrevende manuelt arbeid, sier sjefingeniør i Statens Vegvesen, Tore Askeland, til Vegvesenets egen publikasjon.
Han kan opplyse at for hele det ferjefrie E39-prosjektet vil det være mulig å spare mellom fem og 10 milliarder kroner på strekningen Kristiansand-Trondheim. Askeland viser også til andre fordeler med lasersveise-teknologien, blant annet bedre kvalitet på sveisingen, mindre materialbehov og økt levetid for prosjektet.
Ved å bruke laserteknologien setter man opp midlertidige «fabrikker» på broen, og at broene dermed blir produsert og montert på stedet.
– Vi vil nok bruke noken år med uttesting på flere mindre pilotprosjekt, men målet er å kunne bruke teknologien på de første broprosjektene som skal bygges i det ferjefrie E39-sambandet, sier Askeland.