23948sdkhjf

Lasersveising kan gi store bro-besparelser på E39

Den ferjefrie E39-strekningen på Vestlandet kan bli vesentlig billigere dersom man lasersveiser i stedet for å trekke store bro-moduler langveisfra.

Det skriver Stord24, som har fått nye beregninger fra Statens Vegvesen. De nye beregningene omfatter de største broene  på den kommende E39-traseen, og man kan spare mellom 0,5 og 1,5 milliarder kroner, skriver nettstedet.

Inkludert i dette bildet er Hordfast-broen mellom Os og Stord.

– Broer krever mye stål. Mye stål krever mye sveising, noe som med dagens teknologi innebærer mye tidkrevende manuelt arbeid, sier sjefingeniør i Statens Vegvesen, Tore Askeland, til Vegvesenets  egen publikasjon.

Han kan opplyse at for hele det ferjefrie E39-prosjektet vil det være mulig å spare mellom fem og 10 milliarder kroner på strekningen Kristiansand-Trondheim. Askeland viser også til andre fordeler med lasersveise-teknologien, blant annet bedre kvalitet på sveisingen, mindre materialbehov og økt levetid for prosjektet.

Ved å bruke laserteknologien setter man opp midlertidige «fabrikker» på broen, og at broene dermed blir produsert og montert på stedet.

– Vi vil nok bruke noken år med uttesting på flere mindre pilotprosjekt, men målet er å kunne bruke teknologien på de første broprosjektene som skal bygges i det ferjefrie E39-sambandet, sier Askeland.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.113