23948sdkhjf

Foreslår buet flytebru for Bjørnafjorden

To prosjektgrupper har siden november 2018 jobbet med hvordan Bjørnafjorden best kan krysses med flytebru.

- Begge gruppene har anbefalt en buet flytebru, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Øyvind Kongsvik Nedrebø, som har ledet arbeidet.

Flytebrua blir over fem kilometer lang, og skal krysse den 550 meter dype Bjørnafjorden mellom Tysnes i sør og Os i nord.

Statens vegvesen har utredet flytebru over Bjørnafjorden siden 2014. Hovedalternativene var en buet bru som kun var festet i enden på hver side av fjorden, og en rett bru som i tillegg hadde forankringsliner festet til sjøbunnen.

Les mer om de to alternativene her.

Internasjonal oppmerksomhet

Konklusjonen var at flere alternativer måtte vurderes. Fire varianter har blitt utredet av de to prosjektgruppene, AMC og OON (se faktaboks). De viktigste kriteriene for arbeidet har vært konstruksjonssikkerhet, funksjonalitet, kostnader og estetikk.

- Prosjektet med flytebru over Bjørnafjorden er grensesprengende, og har vekket stor oppsikt i utlandet. Dette har ført til at prosjekter som en tidligere ikke trodde var gjennomførbare, nå utredes, sier prosjektleder Svein Erik Jakobsen hos AMC.

Kan produseres i Norge

- Dette er et prosjekt som krever tverrfaglig og innovativ jobbing. Bruprosjektet blir lagt merke til i fagmiljøer nasjonalt og internasjonalt, sier Kolbjørn Høyland, prosjektleder i OON.

Arbeidet som nå er blitt gjort viser at ny teknologi kan ha stort potensial for kostnadsbesparelser. I tillegg kan produksjonen gjøres i Norge. Det vanlige er at mye av stålarbeidet i en så stor konstruksjon foregår i utlandet. 

Tre fagmiljø – samme konklusjon

- Etter å ha fullført oppdragene anbefaler begge rådgivergruppene den samme varianten av flytebru. Dette er en krum bru fastholdt på hver side av fjorden, som er utrustet med forankringspunkter til sjøbunnen. Forankringsliner gir betydelige fordeler. De to gruppene har forslått litt ulike løsninger for forankringssystemene og plassering av disse. Dette vil bli vurdert nærmere i neste fase, sier Nedrebø.

Det Norske Veritas sier seg enig i anbefalingene fra AMC og OON.

- Med en slik entydig anbefaling fra sterke fagmiljøer, har Statens vegvesen grunnlag for å kunne fremlegge et mer presist kostnadsestimat for bru over Bjørnafjorden enn tidligere. Vegvesenet vil komme tilbake til det i slutten av oktober, sier Nedrebø.

Fakta og bakgrunn for arbeidet

 

  • Kryssing av Bjørnafjorden er en del av E39 Stord-Os, som sammen med Rogfast vil gi ferjefri forbindelse mellom Bergen og Stavanger.
  • Den planlagte oppgraderingen av E39 mellom disse to byene vil medføre at reisetiden blir redusert fra 4 ½ time til 2 timer.
  • En videre effekt er at bo- og arbeidsregioner langs hele strekningen utvides gjennom kjedet arbeidsmarked.
  • Prosjektet gir stor mernytte, som vil si at for hver krone som blir brukt på prosjekt gir mer tilbake til samfunnet.
  • Den største gevinsten får Stord og Bergen, men vegen vil få positive ringvirkninger for hele landet.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.212