Italiensk arbeidsfellesskap vant banekontrakt til 3,6 milliarder
Tirsdag 8. oktober signerte Bane NOR to kontrakter for bygging av nye dobbeltspor på Vestfoldbanen.
Den første kontrakten gikk til Veidekke for en 6km lang tunnel i Drammen.
Den andre kontrakten ble signert med det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.
Kontrakten som har en verdi på 3660 MNOK, omfatter underbygningsarbeider for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg.
Inkludert i kontrakten er bygging av to bruer, tre tunneler på til sammen 5.3 km, samt ny Skoppum stasjon ca 1,3 km sørvest for dagens Skoppum stasjon.
– Vi er trygge på at vi har valgt entreprenører som har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Ilebrekke Undrum.
- Vi synes det er spennende med en ny aktør på det norske markedet, og vi ser frem til et fruktbart samarbeid med å skape fremtidens jernbane.
Lang fartstid
Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. er de største selskapene i Italia. Det er to solide selskaper med over hundre års erfaring fra store infrastrukturprosjekter, både nasjonalt og globalt. Selskapene ble enige om å opprette et arbeidsfellesskap for å utnytte felles kompetanse og erfaring for å gjennomføre dette prosjektet på best mulig måte.
- Salini-Impregilo og Impresa Pizzarotti er stolte over at Bane NOR har valgt vårt arbeidsfellesskap til å gjennomføre underbygningsarbeidene for denne viktige delen av InterCity-utbyggingen på Østlandet, sier Global Operations Executive Director i Salini-Ipregilo, Pablo Sonnendrücker.
- Vi er også stolte over at vi nå kan bringe vår internasjonalt anerkjente jernbaneekspertise til Norge. Denne kontrakten signeres kun få dager etter åpningen av Cityringen metrolinjen i København, Danmark, som var starten på Salini-Impregilos etablering i Norden, sier Sonnendrücker.
- Kontrakten er også en viktig milepel, som markerer starten for vår etablering i Norge, og vi tror at våre selskaper kan være ekstraordinære bidragsytere i gjennomføringen av Nasjonal Transport plan, sier Managing Director, Foreign Division i Impresa Pizzarotti, Giorgio Cassina.
Etter signeringen går det fort mot byggestart, som er forventet i november 2019 for begge prosjektene.