23948sdkhjf

Bergensbanen får nytt ståltak mot snøen

For tredje år på rad blir gamle trebygg på høyfjellet byttet ut med moderne bygg i stål. Snøoverbyggene gjør at Bergensbanen kan frakte passasjerer og gods trygt over fjellet hele vinteren.

Da Bergensbanen stod ferdig i 1907, ble det klart for jernbanefolket at de ikke kunne holde banen fri for snø uten solide tak og vegger på de mest utsatte strekningene. Banen over Hardangervidda har i dag 11 kilometer med snøoverbygg, for det meste eldre trebygg.

– Vi jobber systematisk med å skifte ut de eldste byggene. Nye stålbygg er mer solide, krever mindre vedlikehold og er sikrere mot brann, forteller prosjektleder Karl Morten Undal. De nye byggene får dessuten vinduer slik at passasjerene kan se ut på Hardangervidda.

I 2017 ble 120 meter snøoverbygg fornyet, og prosjektet samlet mye erfaring om hvordan man kan bygge effektivt i den korte sesongen fra mai til november på høyfjellet. I fjor økte de til nærmere 250 meter, og i år er 330 meter bygg snart fullført.

Byggene som blir fornyet i år, blir skannet med drone i fjor for å vite nøyaktig hvor mange fundament og hvor mye stål det var bruk for. Samtidig ble fjellsiden over bygget sikret, slik at rivingen kunne starte så snart våren kom. Tilsvarende arbeid er nå i gang for byggene som skal rives og skiftes ut neste år. Nylig forlenget Bane NOR avtalen med entreprenøren Mesta med ett år.

Reisverket og stålplatene til tak og vegger kom på 27 vogntog fra Romania til Haugastøl stasjon. Derifra ble alt fraktet opp på fjellet med tog, siden strekningen ikke har veisamband. For at togtrafikken skal gå som normalt, jobber rallerne om natta. På det meste har over 50 mann vært i sving samtidig.

– Jobben er annerledes enn alle andre, vi er liksom frakoplet resten av verden. For en som trives på fjellet er det midt i blinken, men det kan være tøffe tak. Sist søndag var vi kliss våte etter en time. Vinden rusket så kraftig i stålplatene at vi måtte avbryte all løfting av hensyn til sikkerheten, forteller Rune Vikøren i Mesta.

I slutten av oktober er sesongen slutt for i år, og bygget må være tett. Byggeleder Jon-Anders Hefte bekrefter at prosjektet er i rute.

Fakta: Snøoverbygg på Bergensbanen

  • Totalt 11 kilometer
  • Tre ulike bygg på totalt 330 meter er fornyet i 2019
  • Takplatene er av 9 mm stål, 8 meter lange og veer 80 kilo
  • Snøoverbyggene får vinduer og dører og blir bredere enn de gamle trebyggene
  • Mesta har vært entreprenør i tre år og fortsetter i 2020
  • Arbeidet blir gjort mellom togavgangene på natterstid
  • Prosjektet har et budsjett på 75 millioner kroner pr år

 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094