Rogalandsbedrift sikret leveranse til Trøndelagbru
Ølen Betong leverer betong til Metrostav og Bertelsen & Garpestad som bygger ny vei, bro og tunnel langs Laksevegen i Trøndelag.
Dette skriver bedriften i en pressemelding på sine sider.
Produksjonen med den 735 meter lange Åstfjordbrua over Åstfjorden begynte først i 2017. Produksjonen frem til over nyttår ble gjort med dekkestøper som ble produsert over en stor stålkasse levert fra Kværner i Egersund.
Etter at denne har blitt montert, og at sveisingen og malingen har blitt utført, vil det bli forskalt og støpt kjørebane oppå.
Ølen skriver at det tidligere i høst var befaring og oppfølging ved den mobile betongfabrikken ved Åtsfjorden.
– Dette er et flott prosjekt. Vi antar at vi er ferdige med betongleveransen i februar 2020, forteller divisjonsleder for ferdigbetong i Ølen Betong, Stian Berge i meldingen.
I tillegg til Åstfjordbrua består prosjektet av den 2650 meter lange Slørdalstunnelen og den 770 meter lange Mjønestunnelen i hver sin ende av broprosjektet. Ølen Betong har levert brannsikring og betongrekkverk til disse tunnelene ut 2019.
Laksevegen binder kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya sammen med Orkanger og Trondheim.
Kryssingen av Åstfjorden med bro og en tunnel på hver side av fjorden, er den delstrekningen som gir den største enkeltinnsparingen i utbyggingen av Laksevegen. Det blir også lagt vekt på at prosjektet vil få stor betydning for næringsliv og bosetting i kommunene, heter det i meldingen.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Ølen Betong