Digitale byggesøknader i vekst
Byggesøknaden tas i bruk av profesjonelle aktører som regelmessig sender inn søknader til offentlig etat. Arkitekter, eiendomsutviklere og andre innen byggenæringen viser stor interesse for løsningen som forenkler store deler av byggesøknadsprosessen.
Byggesøknaden er en webbasert søknadsløsning der ansvarlig søker håndter sine byggesøknader digitalt ett sted. Løsningen gjør det enklere å fylle ut byggesøknader, og man får god veiledning gjennom hele søknadsprosessen. Brukerne får også se løpende status på prosjektene og kan følge prosjektet gjennom hele løpet fra planlegging og datainnsamling til nabovarslinger og søknadsinnsending. Innsender får dessuten kvalitetssikret at søknaden fylles ut korrekt og at søknaden inneholder all nødvendig informasjon som kommunen trenger til saksbehandlingen.
Nye funksjoner
– Tilbakemeldingene fra bransjen har vært svært positive, forklarer Dag Øyvind Lien i Ambita. – Løsningen er under kontinuerlig utvikling, og de siste månedene har det kommet mange spennende nyheter som brukerne våre har fått glede av, fortsetter han.
Løsningen utvikles av Ambita og Norconsult Informasjonssystemer (NoIS), og støttes av Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Tjenesten er integrert mot Altinn og ID porten, og vil være en fullverdig løsning for bedriftsmarkedet når dagens Byggsøk-løsning stenger den 1. oktober 2020.