23948sdkhjf

Nominert til Nordisk Lyspris

Restauranten Under og Holmestrand stasjon er med i kåringen av Nordisk Lyspris 2020.

På Unescos Day of Light 16. mai vil ti prosjekter fra de fem nordiske landene konkurrere om å vinne Nordisk Lyspris 2020. De norske bidragene Under og Holmestrand stasjon har tidligere blitt hedret med «Norsk Lyspris» i henholdsvis i fjor og i 2018.

Nordisk Lyspris fokuserer hovedsakelig på lysdesign og lysinstallasjoner som fremhever de særegne kvalitetene til nordisk lysdesign. Den arrangeres av de fem nordiske lysorganisasjonene Dansk Center for Lys, Suomen Valoteknillinen Seura, Ljostæknifelag Islands, Ljuskultur og Lyskultur.

Norge har tidligere vunnet den nordiske Lysprisen i 2002 Lærdalstunnelen, designet av Erik Selmer og i 2016 med Østbanehallen av ÅF lighting.

 Under

 

Lysdesign: Light Bureau, tidligere ÅF Lighting. Foto: Tomasz Majewski

 Juryens begrunnelse: Lysdesignet viser en tilbakeholdenhet og en forståelse for hva som skaper den trolske stemningen i rommet. Det er ikke lyset som skal være synlig, lyset er et verktøy for å smelte sammen havet, rommet og menneskene i en nesten meditativ tilstand.

Den store glassfasaden og havet utenfor er rommets største lyskilde. Belysningen er nennsomt integrert i stoffhimlingen og lyskildene oppleves usynlige. Dette ivaretar utsynet mot havbunnen, og sjenerende refleksjon er unngått.

Lysstyring lar belysningen skifte rolig, evig skiftende og dynamisk i takt med havet der ute. Mengden lys tilpasser seg rommets bruk – bord og områder som ikke brukes, belyses heller ikke. Lyset brukes også som en aktiv del av maritim forskning. Prosjektet fremstår som en sammensmelting av lysdesign, lysteknikk og arkitektur hvor alle elementer trekker i samme retning. Et prosjekt som dette er både unikt i norsk og internasjonal skala, og er et foregangsprosjekt som andre kan se til.

 Holmestrand Stasjon

 

Lysdesign: Rambøll Norge AS. Foto: Tomasz Majewski

 Juryens begrunnelse: Belysningskonseptet for Holmestrand stasjon fremhever og understreker prosjektets uvanlige arkitektur og unike utforming. Materialbruk for stasjonshallen og tunnelene er videreført til utendørsmiljøet og bruk av betong, cortenstål og tilsvarende fargebruk er gjennomgående.

Her har en ikke latt seg friste til å flombelyse, men har belyst de riktige delene: Det er lys der en trenger sikkerhetssone og det er ikke i tvil om hvor du skal gå. Lyset er gjemt men samtidig ser det lyst ut i luften rundt og godt vertikalt lys gjør det lett å se hvem du møter i området. Lyset er integrert på mange måter og kombinerer mange fag i en veldig god gjennomføring. Belysning av plassen er veldig fin og lyset fra mastene gjør seg veldig bra mot betongen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109