Mål om å passere to milliarder i 2022
Selv i sine villeste fantasier hadde neppe brødrene Kjell og Dag-Adler Blakseth sett for seg en slik eventyrlig utvikling da de i 1985 etablerte selskapet som den gang gikk under navnet Arkiv & Lager. Etter å ha startet med å selge arkivreoler ble lagerautomater raskt et svært viktig produkt, og salget av slike skjøt for alvor fart etter at de hadde utviklet sitt eget lagerstyringsprogram og ikke minst satset på en betydelig medarbeiderutvikling og profesjonalisering av organisasjonen.
I 2003 ble selskapet verdens første distributør av AutoStore og som ble starten på en fantastisk utvikling både for den norske utvikleren Jacob Hatteland Computer og distributøren. Etter først å ha fått et svært solid fotfeste i de nordiske landene har Element Logic så langt også etablert datterselskaper i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
Klar for resten av Europa
Nå har distribusjonsrettigheter som selskapet har på AutoStore blitt utvidet til å gjelde hele Europa.
– Vi har jobbet mot dette målet over lang tid, og er veldig glade for at vi nå har kommet til enighet med AutoStore. Avtalen gir oss rett til å utvide eller etablere oss i nye markeder i fremtiden når det dukker opp attraktive muligheter for oss, sier Dag-Adler Blakseth, adm. direktør i Element Logic.
I korte trekk vil de utvidede distribusjonsrettighetene ytterligere styrke det mer enn 15 år lange samarbeidet med AutoStore, og gjøre det mulig for Element Logic å åpne lokale avdelinger over hele Europa med salgsteam som får anledning til å fronte AutoStore-produktene for lagerautomatisering i sitt marked.
– At vi skaffet oss europeiske distribusjonsrettigheter innebærer at vi nå kan se på hele Europa som vårt lokale marked. Vi kan i tillegg fungere bedre som en partner for internasjonale selskaper med virksomhet i flere land, sier Blakseth videre.
Som et direkte resultat av den nye avtalen, har Element Logic nå også etablert seg i Polen og Benelux.
– Polen byr på store muligheter for Element Logic. Den sentrale lokasjonen betyr at landet er i ferd med å bli en europeisk logistikk-hub og fungerer som en transitt mellom Øst- og Vest-Europa. Vi har også mange distribusjonssentre som håndterer prosesser for lagring, plukk og pakking, forklarer Anna Wiśniewska, daglig leder i Element Logic Polen.
Virksomheten i Benelux vil bli ledet av Rob Paus
– Etter å ha skaffet oss fullstendige distribusjonsrettigheter for AutoStore i Benelux-regionen, kan vi styrke vår tilstedeværelse i Nord-Europa ytterligere. AutoStore-løsningen, i kombinasjon med Element Logics lange erfaring og avanserte programvare, vil legge alt til rette for videre vekst – både for våre kunder og oss, sier Rob Pauls.
– Som et globalt selskap med vekst rundt omkring i verden, blir det stadig viktigere for oss å samarbeide med selskaper som driver med systemintegrasjon som kan møte de ulike behovene til kundene våre. Det gleder oss å se at Element Logic utvider sitt territorium i Europa og vi ser frem til å jobbe enda tettere med dem fremover, kommenterer Karl Johan Lier, adm. direktør i AutoStore.
Robotisering er fremtiden
AutoStore har utviklet seg til å bli den ledende automatiserte løsningen for lagring og plukk, og har ifølge Element Logic ekstreme egenskaper for plassbesparelse, høy hastighet, fleksibilitet og skalerbarhet. Det norske selskapet har opparbeidet seg en svært lang erfaring med systemet og kan skilte med både å ha installert første anlegget i verden i 2003, i tillegg til å stå bak både det aller minste og det største AutoStore-anlegget i verden. De hevder dessuten at deres egen skreddersydde programvare bidrar til å forbedre AutoStore ytterligere. For ikke lenge siden lanserte Element Logic også en helt ny robot-arm-løsning som kan benyttes av både større roboter og mennesker.
– Alle bransjeeksperter snakker om robotisering og peker på at det er fremtiden. For oss er det derfor veldig spennende å kunne lansere løsningen på utfordringen som alle i intralogistikkbransjen står overfor, sier Blakseth.
I takt med at stadig flere selskaper vurderer å automatisere lagrene sine, er veksten på det europeiske markedet stor.
De siste årene har Element Logic hatt en vekst nesten uten sidestykke: bare i løpet av de siste seks årene har den samlede konsernomsetningen blitt tidoblet, fra 82 millioner kroner i 2014 til rundt 800 millioner kroner i fjor.
Selskapets strategi er å kapitalisere på de attraktive mulighetene i markedet og fortsette selskapets lønnsomme vekst, med mål om å passere en omsetning på 200 millioner euro i 2022.
– Ved å etablere Element Logic i nye markeder, og samtidig fremme videre vekst i eksisterende, er planen vår å fortsette å vokse med 25 til 50 prosent per år, avslutter Kjell Adler Blakseth.