Toten Transport får flere eiere
Etter 45 år med samme eierstruktur går selskapet nå nye veier for å møte fremtidens marked.
Partene har signert en intensjonsavtale der målet er at Toten Transport AS selges 100% til et nystiftet selskap. En sammenslutning av Litra AS, Gausdal Landhandleri AS, Surnadal Transport AS og LRN Transport AS vil samlet eie 70% av dette nye selskapet fordelt på like store aksjeposter, mens de tidligere eierne av Toten Transport AS vil eie 30% av selskapet. Med denne eiersammenslutningen blir Toten Transport AS med i en eiergruppering med betydelig størrelse og med en omsetning på opp mot 2,4 mrd. Det var 100% oppslutning og enighet til salget i aksjonærmøtet som fant sted på Gjøvik i forrige uke. Transaksjonen er planlagt gjennomført innen utgangen av mai og selskapet skal beholde dagens navn og ha hovedkontor på Raufoss.
Tar opp kampen med de store internasjonale
Ifølge en pressemelding vil Toten Transport dermed fortsatt være en sterk norsk aktør med hovedsete i Norge og på Raufoss, men skal nå mer enn noen gang være rustet til å ta opp kampen med de store internasjonale selskapene på et stadig mer krevende marked. Toten Transport sikrer med denne strukturendringen arbeidsplassene i konsernet samtidig som det også vil styrke bileiernes drift. I pressemeldingen står det videre at det er lagt til rette for at dagens bileiere og aksjonærer fortsatt skal ha tilhørighet med deleierskap og nærhet til både kunder og selskapets drift.
Konsernsjef Finn Martinsen i Toten Transport uttrykker at dette er en viktig endring for å møte morgendagens konkurranse.
– Kostnadsreduksjoner og størrelse er viktige faktorer for å vokse videre på en sunn måte i et svært konkurranseutsatt marked fremover. Selskapet vil få et enda bredere og større tjenestetilbud til kundene slik at man kan kapre større nasjonale og internasjonale kontrakter også i fremtiden, sier han.
Konsernsjef Vegard Narmo i Litra er svært fornøyde med dette oppkjøpet, og ser mange synergier på tvers av selskapene i årene som kommer. Selskapene er alle enige om at dette var viktig for å sikre en sterk norsk utvikling i bransjen