Clark blir mer miljøvennlig
Kubotamotoren V3800-CR-TE5B er ifølge Clark en kraftig 4-sylindret, elektronisk styrt common rail-motor. Den imøtekommer det strenge avgasskravet EU steg 5 gjennom en kombinasjon av en dieseloksydasjonskatalysator med resirkulering av avgassene og et dieselpartikkelfilter.
Foruten å ha langt mindre utslipp enn steg 3B-motoren som tidligere ble brukt, er drivstoff-forbruket blitt redusert med fem prosent og motoren er ikke avhengig av tilførsel av AdBlue, men kun drivstoff med et svovelinnhold som er mindre enn 15 ppm. Motoren kjennetegnes også med en optimalisert momentkurve, stille gange og enklere kaldstart.
Automatisk regenerering av DPFNår trucken kjører i normal drift, genererer motoren nok varme slik at regenerering av dieselpartikkelfilteret skjer automatisk slik at man slipper å avbryte driften for å gjøre dette. En regenereringsprosess med driftsstans skal bare være nødvendig ved lette operasjoner og korte driftstider. Føreren blir da informert om dette i displayet og styres visuelt gjennom regenereringsprosessen.