Ruster seg for ytterligere vekst
Sentrallageret til Rusta ble tatt i bruk for tre år siden og erstattet elleve tidligere lagre. Logistikksjef Magnus Hallin opplyser at de lenge har jobbet med en plan for hvordan de skulle imøtegå selskapets vekst, med større lagerkapasitet.
– Med denne utbyggingen vil vi klare å håndtere den videre veksten i enda noen år. Vi analyserer nå hvordan vi skal dekke behovet for fremtidig lagerkapasitet etter dette, sier Hallin.
Den vedtatte utbyggingen vil finne sted tidligere enn det som opprinnelig var planlagt, og består blant annet av åtte stablingskraner i det automatiserte pallelageret og flere lagerarealer for fristabling av gods.
Aktiv i fire land
Rusta har hatt sterk vekst i flere år, samtidig som detaljhandelen for øvrig opplever en stagnasjon. Per i dag har Rusta 91 varehus i Sverige, 28 i Norge og 2 i Tyskland. Etter fjorårets oppkjøp av den finske detaljhandelskjeden Hong Kong med 24 varehus er Rusta nå aktive på fire markeder. I år regner kjeden med å åpne ytterligere tolv varehus og i overskuelig fremtid vil så å si alle varer til samtlige markeder bli håndtert ved sentrallageret i Norrköping.
Totalintegratør
– Helt siden 2014, da vi bygde den første etappen av sentrallageret, har vi hatt et svært godt samarbeid med Swisslog og den kompetente prosjektledelsen deres. Vi kjenner hverandre godt og har helt siden starten hatt et svært godt og tillitsfullt partnerskap, sier Magnus Hallin.
Swisslog er totalintegratør av det nye automatiserte anlegget. Leveransen inkluderer 57.000 pallplasser som betjenes av åtte Vectura stablingskraner og et tilhørende ProMove banesystem. Dessuten følger det med en oppgradering av programvaren SynQ og en forlengelse og utvidelse av service- og supportavtalen. Dermed vil anlegget etter utbyggingen ha drøyt 120.000 pallplasser, 17 Vectura stablingskraner og et utvidet banesystem (med både varemottak og vareutlevering), noe som vil gi Rusta bedre evne til å håndtere større vareflyter med god redundans.
Byggingen starter til høsten og den utvidede delen av anlegget vil etter planen kunne settes i drift i løpet av våren 2020.