Strutter av energi
For andre år på rad inviterte Jungheinrich den internasjonale fagpressen til hjembyen Hamburg hvor produsenten presenterte sine seneste innovasjoner og som et par uker senere også ble vist frem for det brede publikum på den store messen LogiMAT i Stuttgart.
Jungheinrich formelig strutter av energi og har for lengst tatt tilbake posisjonen som verdens tredje truckprodusentent, en posisjon de en periode mistet til Mitsubishi som følge av deres oppkjøp av UniCarriers. Jungheinrich er nå for alvor blitt en global aktør med tilstedeværelse i over 40 land. Antall ansatte har i løpet av de siste fem årene økt med 25 prosent til drøyt 17.000 og selskapets eget salg har overgått veksten i verdensmarkedet som de siste fire årene har økt med 40 prosent til drøye 1,5 millioner enheter. Omsetningen i 2018 endte på 3.971 millioner euro, en økning på 11,5 prosent sammenlignet med året før. Som følge av både Brexit og andre pågående globale handelsutfordringer og -konflikter forventer Christian Erlach, ansvarlig for marketing og salg i Jungheinrich, en litt lavere vekst i år, men presiserer at det ikke ligger noe dramatikk i det.
Ny elektrisk serie fra 6 til 9 tonn
Motvektstrucker med forbrenningsmotorer har lenge vært på vikende front. I Nord-Amerika er det imidlertid fortsatt dobbelt så mange slike som det er elektriske, og i Asia godt over tre ganger så mange. I Europa derimot har overgangen gått så langt at de elektriske motvektstruckene nå er i flertall. Også i de tyngre klassene er den elektriske andelen sterkt økende, og i det europeiske markedet fra 6 til 9 tonn har den vokst fra ca. 8 prosent i 2014 til over 22 prosent i fjor.
Bortsett fra perioden da Jungheinrich videreførte produksjonen av dieseltrucker fra konkursrammede DanTruck i dette segmentet har ikke Jungheinrich tilbudt motvektstrucker med løftekapasitet over 5 tonn. Sett i lys av markedsutviklingen er det derfor helt naturlig at det nettopp er eltrucker de satser på når Jungheinrich nå går inn i dette markedet.
Den nye EFG 6-serien består av 14 elektriske modeller med løftekapasitet fra 6 til 9 tonn med lastsenter 600 eller 900 mm. Flere av konkurrentene stopper på 8 tonn og dermed vil Jungheinrich nå kunne tilby en av de sterkeste maskinene i dette segmentet. Truckene leveres med ytelsespakken drive & liftPlus som standard og med sin Heavy duty-hydraulikk hevder Jungheinrich at de også takler tungt tilleggsutstyr med samme store ytelse.
6- og 7-tonnerne er utrustet med enkle forhjul, mens 8- og 9-tonnerne har tvillinghjul.
De vil bli tilbudt med både konvensjonelle bly-/syrebatterier eller Li-ionbatteri, med kapasiteter fra 1.240 til 1.548 Ah og truckene vil også bli tilbudt i en kortere kompaktutgave som ifølge produsenten har den minste svingradiusen på markedet.
Takket være de to asynkrone drivmotorene og de to synkrone reluktans (magnetisk motpolsteknologi) løftemotorene opplyser Jungheinrich at EFG 6-serien gir maksimale ytelser med et minimalt forbruk.
– Like lett å kjøre som en 3- eller 5-tonner, konkluderte Arne Husborn, salgssjef i Jungheinrich Norge, etter en kort prøvetur. Den romslige førerhytten byr på god sikt, høy komfort og god ergonomi med blant annet et komfortsete som kan sidejusteres syv centimeter i begge retninger.
Selv om det norske segmentet fra 6 til 9 tonn er temmelig lite, og foreløpig består av ca. 120 dieseltrucker og 20 elektriske, fremholder Husborn at det er en svært etterlengtet serie.
Bedre sikt med nytt kamerasystem
Både den konvensjonelle 9-tonneren og den kompakte 8-tonneren som Jungheinrich viste frem i Hamburg var utstyrt med assistansesystemet addedView som ved hjelp av fire kameraer gir føreren full 360 graders sikt rundt trucken. Bildene kan også slås digitalt sammen i ett som viser trucken fra et fugleperspektiv.
Tilsvarende systemer har lenge vært tilbudt på andre kjøretøytyper som for eksempel lastebiler og anleggsmaskiner, men Jungheinrich hevder å være de første som tar et slikt system i bruk på trucker og som i vesentlig grad hjelper fører med sikker navigering på trange og uoversiktlige områder.
Ordreplukk i 14 meters høyde
Det europeiske markedet for smalgangstrucker har i løpet av de siste ni årene doblet seg til i alt 10.000 trucker i fjor hvorav 6.100 var ordreplukktrucker.
Jungheinrich har startet lanseringen av en ny generasjon vertikale ordreplukktrucker og først ut er toppmodellen EKS 412s med en løftekapasitet på 1.200 kilo. Med den kan man nå plukkhøyder på over 14 meter hvilket skal være det høyeste på markedet. Løftehastigheten på 0,5 meter i sekundet er hele 25 prosent raskere enn dagens som er kjent for å være den raskeste ordreplukktrucken på markedet og hele truckens energiforbruk er blitt redusert med mer enn ti prosent.
EKS er kjent for sin svært stive mastkonstruksjon. Nå har den både blitt ytterligere forbedret på dette området i tillegg til at den nye triplexmasten beveger seg helt trinnløst og dermed fjernet alle ubehagelige rykk- og nappbevegelser. EKS har også hatt ry på seg for å være en komfortabel arbeidsplass. Jungheinrich fremhever at førerbehovene også denne gang har stått i fokus. Blant annet har sikten blitt enda bedre takket være to avlange vinduer i selve mastkonstruksjonen. Produsenten fremhever også det optimaliserte betjeningskonseptet der alle funksjoner er innen rekkevidde og at fører får all nødvendig informasjon på en fargeskjerm.
Også nye EKS kan naturligvis leveres med Li-ionbatterier eller konvensjonelle bly-/syre-batterier. Sistnevnte omfattes av Jungheinrichs garanti om drift over to skift på bare én lading.
Ved hjelp av Jungheinrich warehouseNavigation, RFID-brikker i gulvet og et Logistic Interface som henter data fra brukerens wms, kan trucken enkelt kjøres semiautomatisk der truckfører bare setter den i gang før den selv beveger seg både vertikalt og horisontalt til neste plukkstasjon.
Vesentlig kortere støttebenstruck
I fjor var det skyvemasttrucken ETV 216i med integrert Li-ionbatteri i chassiset som var den virkelig store nyheten fra Jungheinrich. ERC 216zi – Jungheinrichs ledestabler med fast plattform – er produsentens andre rene truckmodell som er designet utelukkende for Li-ionbatterier. I stedet for den vanlige plasseringen bak masten er det nå blitt integrert sentralt i chassiset. Det har medført at ERC 216zi er minst 17 cm kortere enn nærmeste konkurrent. L2-lengden er oppgitt til 1.245 mm og skal gjøre trucken svært manøvrerbar.
Den store lengdeinnsparingen som ble oppnådd med den nye batteriplasseringen, gjorde at ingeniørene til Jungheinrich kunne «flotte» seg litt og ta i bruk en ny mastprofil som et er par centimeter lengre, men som til gjengjeld er smalere slik at fører oppnår bedre sikt. Den nye mastkonstruksjonen har også bidratt til økt restkapasitet på minimum 100 kilo.
ERC 216zi fremstår med et spenstig design og plattformens kraftige vegger gir fører god beskyttelse fra tre sider. Den elektriske servostyringen smartPilot er blitt forbedret og ifølge Jungheinrich kan trucken styres både enkelt og presist med bare en hånd.
De utstilte modellene i Hamburg var alle utstyrt med assistentsystemet operationControl som er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Basert på vekt (oljetrykket) og høyde (optisk avlesing av merker på løftesylinder) blir truckfører varslet på tre ulike måter hvis restkapasitetsnivået er overskredet. Det skjer dels ved at skjermen skifter farge til rød, gjennom et varselsignal og ved at smartPilot begynner å vibrere.
Truckene var også utstyrt med positionControl som tillater en rekke høydeforvalg basert på den samme optiske avlesingen av merkene på løftesylinderen og ikke med wire som har vært vanlig tidligere.
Sonekontroll på lageret
Også Jungheinrich vil nå heretter utstyre samtlige trucker med en telematikkboks som standard. Dermed legges grunnlaget for en enda bedre service overfor kundene gjennom prediktivt vedlikehold og kortere responstid. Jungheinrich vil også lansere et nytt flåtestyringssystem som er utviklet i samarbeid med selskapet I.D. Systems som har mer enn 25 års erfaring med slike systemer.
Den siste nyheten som ble presentert i Hamburg var det trådløse assistentsystemet zoneControl. Det består av en stasjonær radiosender/-mottaker, en mobil komponent på trucken inkludert skjerm og en modul for personer. Dette systemet gjenkjenner risikosoner, gir smarte varslinger og kan for eksempel automatisk begrense kjørehastigheten i disse sonene, aktivere trafikklys eller åpne porter når godkjente trucker nærmer seg. Jungheinrich påpeker at systemet er enkelt å tilpasse ulike behov på lageret og art det kan brukes på eksisterende trucker, uavhengig av produsent. zoneControl krever ingen sentral styringsenhet. Det er heller ikke behov for å opprette et nytt servernettverk. Hvert enkelt radiosender/-mottaker kan konfigureres enkelt og individuelt.