23948sdkhjf

To varestrømmer slås sammen i Oslo

Bring, Ragn-Sells og KLP Eiendom har gått sammen om prosjektet «Elskede by» hvor elektriske kjøretøyer skal distribuere pakker til kunder i Oslo sentrum og ta med seg avfall på returen.

For to år siden var Bring og Ragn-Sells med å etablere «Älskade stad» i Stockholm – et konsept med en sentralt plassert hub hvorfra nullutslippskjøretøyer distribuerer pakker ut til kunder i sentrum av byen og tar med avfall på returen. Det har resultert i at CO2-utslippene har blitt redusert med 73 prosent for de aktuelle transportene og at konseptet både har vunnet flere miljøpriser i tillegg til å ha fått stor internasjonal oppmerksomhet. Senere har samlastingsprosjektet også blitt innført i Malmö og nå er det også blitt dratt i gang i Oslo, under navnet Elskede by og med KLP Eiendom som den tredje samarbeidspartneren. Målsettingen å redusere CO2-utslippene fra disse transportene også i Oslo med over 70 prosent innen 2023.

Forpliktet til kun å bruke fossilfrie kjøretøy

Etter den raske suksessen i Stockholm forteller adm. direktør Bjørn Hoel i Ragn-Sells AS at han allerede for to år siden tok kontakt med byrådet i Oslo om et tilsvarende prosjekt og at både Bring og KLP Eiendom ganske umiddelbart sa ja til å delta i prosjektet som kun skal benytte fossilfrie kjøretøyer. Under den offisielle åpningen av Elskede Oslo var det utstilt både en elektrisk varesykkel og en liten Goupil G4, i tillegg til en Nissan e-NV200 og to Maxus EV80. I Stockholm benyttes forøvrig en liten elektrisk semitrailer, men hvorvidt en slik også vil tas i bruk i Norge er ukjent.

Viktig å prøve ut nye løsninger

På spørsmål om hvorfor Bring deltar i prosjektet, viste konsernsjef Tone Wille i Posten Norge til at både Ragn-Sells og Posten og Bring har ambisiøse klima- og miljømål.

– Jeg tror Elskede by kan være med på å bidra til at vi når de målene. Resultatene fra Stockholm viser at prosjektet bidrar til færre biler i sentrum og det betyr både mindre utslipp og mindre støy. Det handler rett og slett om å gjøre Oslo til en enda bedre by å leve i, samtidig som at vi må legge til rette for at man også kan drive næringsvirksomhet i sentrum.

– For det har jo ikke blitt enklere å drive med bylogistikk i Oslo de siste årene og det kommer neppe til å bli det heller?, ble hun spurt.

– Nei, og det er vi klar over. Samtidig har vi forståelse for at Oslo som en storby må regulere trafikken. Vi ønsker å være i forkant og være med å finne gode og miljøvennlige løsninger og vi opplever en imøtekommenhet og vilje fra kommunens side til å finne løsninger som kan fungere for oss og våre kunder. Det å teste ut og prøve ut nye løsninger sammen med partnere som Ragn-Sells og KLP er helt i tråd med våre strategier og måte å jobbe på, sa Wille.

Samlastingsterminal i det gamle Brevsenteret

Huben til Elskede Oslo skal ligge i kjelleren av den store bygningen som i 35 år rommet Postens Brevsenter frem til Robsrudterminalen ble tatt i bruk i 2010 og som nå er eid av KLP Eiendom.

Adm. direktør Gunnar Gjørtz synes det er svært spennende å delta i prosjektet og utforske ulike måter å samarbeide på for å skape bedre miljø i skandinaviske storbyer hvor selskapet har mye næringseiendom. Han er glad for at KLP Eiendom kunne stille til rådighet svært sentrale lokaler til samlastingsterminalen, men håper samtidig at bygget ikke skal stå alt for lenge. Selskapet har nemlig store planer for den ni mål store tomten som blant annet skal bebygges med et kontorbygg som skal bli byens høyeste.

Per Johannessen, direktør for strategi og utvikling i Ragn-Sells, opplyser at de i første omgang vil avgrense operasjonsområdet fra huben og opp Karl Johansgate, inkludert tilliggende kvartaler. Området vil suksessivt bli utvidet slik at det på sikt vil være behov for et par huber til. Han legger til at de også vil utvikle kildesorteringsløsninger ute hos kundene slik at de ytterligere kan øke materialgjenvinningen, noe som vil slå positivt ut på den sirkulære økonomien.

Sikrer sirkulære kundeløsninger

Distriktssjef Lars Veder i Posten har ansvaret for et stort antall biler som allerede kjører i Oslo sentrum. Selskapet har allerede tatt i bruk elektriske varebiler og flere skal det bli.

– Det er viktig at vi jobber mot mindre støy, betydelige reduksjoner av utslipp og ikke minst økt sikkerhet i bymiljøet. Vi ønsker også å øke tilgjengeligheten til kundene våre i sentrum på effektiv måte og det kan vi gjøre sammen med Ragn-Sells.

På spørsmål om hvordan dette skal gjøres, måtte han ta en liten kunstpause og se i manus.

– Ved å tilby et samlastingskonsept som sikrer sirkulære kundeløsninger, sa han med et stort smil og til stor latter fra de mange fremmøtte. – Og det har jeg tenkt å forklare, la han til: – Vi bringer pakkene ut til kundene, og tar ikke søppel – det har jeg lært meg – men verdigjenstander tilbake som kundene vil skal foredles. I samarbeid med Ragn-Sells sikrer vi full sirkulasjon. Vi leverer – Ragn-Sells sirkulerer. Et samarbeid for fremtiden, sa Veder, til stor applaus.

Avhengig av samarbeid med næringslivet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) innledet med å si at Oslo kommune har ingen mulighet til å klare å forbedre luftkvaliteten eller redusere klimagassutslippene uten et tett og nært samarbeid med næringslivet.

– I en by som Oslo står trafikken for 55 prosent av utslippene og det må vi gjøre noe med. Byene, som ble planlagt for biler tilbake på 60-tallet, står nå foran et stort paradigmeskifte og vi vet at det vil bli veldig krevende. Derfor er vi helt avhengig av både å samarbeide med og forstå næringslivets utfordringer når vi nå skal legge om trafikken.

Han synes derfor det er svært gledelig å se at tre store næringslivsaktører går sammen for å redusere trafikken og bidra til at Oslo-luften blir renere.

– Det å kunne legge om til miljøvennlig transport og at dere har satt dere så djerve mål, gjør at jeg er veldig optimistisk for at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, sa Johansen, som viste til at byen får 8.000 nye innbyggere i året og at den i 2040 vil ha vokst med like mange mennesker som i dag bor i Trondheim. Han viste til utbyggingen av kollektivtransporten, men påpekte at man ikke ta med seg verktøykassen på T-banen.

– Vi er også avhengig av at næringslivet kan få transportert sine varer på en god måte, poengterte byrådslederen.

Også Lan Marie Nguyen Berg (MdG), byråd for miljø og samferdsel, påpekte betydningen av å spille på lag på næringslivet.

– Årsaken til at Oslo har klart å kutte klimagassutslippene mye raskere enn det som har skjedd nasjonalt er nettopp at befolkningen og næringslivet har ønsket å være med og tatt initiativ, sa Berg, som uttrykte både glede og stolthet over at Oslo er Europas miljøhovedstad i år.

Byråden viste til at hun nylig hadde sittet på i landets første lastebil som går på biogass.

– Vi ønsker å bidra aktivt til å få flere slike i Oslo, blant annet ved å gi slike kjøretøyer en kraftig rabatt i bomringen. Tungtransporten står i dag for 22 prosent av utslippene i Oslo og vi gir oss ikke før vi blir verdens første utslippsfrie hovedstad, som vi tenker blir i 2030.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142