Her kommer elektriske Fiat Ducato
22 til 36 mils rekkevidde ja, det er bra, selv om det er snakk om NEDC-målemetoden. Likevel er det gode tall i forhold til de eksisterende og kommende konkurrentene i denne klassen så langt.
VerdenspremiereVarebilen som hadde verdenspremiere i Torino den første juli, er utviklet og designet av Fiat Professional i FCA Group selv og har ingenting med PSA sin el-satsing med samme biltype understrekes det. Da de to franske versjonene fra Peugeot og Citroen bygger om bilene hos en underleverandør, mens Fiat har utviklet og lager bilen selv.
36-mils rekkeviddeBatterialternativene på 47 og 79 kWh duger til henholdsvis 220 eller 360 kilometers rekkevidde målt etter NEDC-syklus.
Men Ducato skal lanseres med modulær batterioppbygging og forskjellige ladekonfigurasjoner.
Maks ytelse blir 90 kilowatt med dreiemoment på 280 Newtonmeter. Toppfart er begrenset til 100 km/t.
10-17 m3Batterielektriske Ducato skal bli tilgjengelig i alle karosseriversjoner og vareromsvolumer som diesel-utgavene. Det vil si 10 til 17 kubikkmeter.
Nyttelasten blir oppgitt til maksimalt 1950 kilo.
Prisene er ikke klare enda, men at det er en svært interessant bil for den norske importøren er det liten tvil om.
Ifølge FCA er utviklingen et resultat av en større analyse av nyttekjøretøydata i forskjellige bruksområder og i samarbeid med større kunder.
Kan bestilles i slutten av åretProduksjonskapasisteten vil ligge på 7000 biler i året og leveringene skal starte fra midten av 2020, mens det blir åpnet for forhåndsbestilling mot slutten av 2019.
Før dette vil 60 felttester gjennomføres med kunder rundt i hele Europa, Norge er et aktuelt marked får vi vite.
El-minibussMan skal også kunne levere Ducato som elektrisk minibuss.
Med optimal ladekapasitet kan det store batteriet lades opp på to timer.
FCA innrømmer at de nå jobber med elektkrifisering av hele varebilrangen til Fiat Proffesional.