Oslo City Hub: Et forbilde for andre
80 prosent av distribusjonen til Schenker innenfor Ring 3 vil skje med elektriske varesykler og varebiler og allerede til neste år vil all distribusjonen være utslippsfri. – Schenker er et forbilde for andre, fastslo Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk & Transport.
Under åpningen sa adm. direktør Knut Eriksmoen i Schenker AS at selskapet hadde etablert den mest bærekraftige logistikkløsningen på levering av varer i norske byer. Ut fra Oslo City Hub skal alle varer distribueres med elektriske varesykler og elektriske varebiler som allerede fra starten av resulterer i 80 prosent utslippsfri distribusjon innenfor Ring 3. Transportene mellom hovedterminalen på Alnabru og City Huben vil i begynnelsen foregå med lastebiler som går på biogass, men når disse bli byttet ut med elektriske lastebiler til neste år vil Schenker nå målet sitt om at all distribusjon innenfor Ring 3 skal være utslippsfri.
Plassert på Filipstad
Oslo City Hub er etablert på Filipstad der Schenker allerede har hatt et par containere stående etter at de begynte med sykkeldistribusjon i Oslo i fjor. Den nye huben er imidlertid et stort bygg på nær 460 kvm, kreativt satt sammen av en tyvetalls hvitlakkerte containere, som foruten nødvendig plass til depot også rommer kjørekontor, sanitærrom, samt ladepunkter for sykler og biler. Det er også meningen av det skal bli et pickup-point for kunder som velger å hente pakkene sine selv.
Men siden huben er etablert på Filipstad, sier det seg selv at den ikke vil bli liggende permanent der. Som mange vet skal det etableres en helt ny bydel her og leieavtalen med Filipstad Utvikling er foreløpig på to år.
Åtte elektriske MAN eTGE
I tillegg til tre elektriske varesykler har Schenker gått til anskaffelse av åtte MAN eTGE elektriske varebiler med et lasterom på nær 11 kbm, en totalvekt på 3,5 tonn og som har en oppgitt rekkevidde på inntil 173 km i henhold til NEDC-normen. Med en CCS-kontakt kan 80 prosent av batterikapasiteten på 36 kWh hurtiglades i løpet av 40 minutter. Ved bruk av AC-veggboks vil en full lading ta fem timer og tyve minutter.
Anskaffelsen er basert på en global avtale som Schenker har med MAN og bilene blir leaset gjennom LeasePlan. Modul-System har utstyrt de elektriske varebilene med nedfellbare hyller og ikke minst en praktisk skyvedør i skilleveggen.
Viktig pilot
Foruten i Oslo har Schenker også gode erfaringer med sykkeldistribusjon i Bergen der om lag 80 prosent av alle varer i sentrum nå blir distribuert utslippsfritt. Erfaringene derfra er også at sykkel er 30 prosent mer effektiv enn bil i bykjernen.
Knut Eriksmoen opplyste at Oslo City Hub er et testprosjekt som Schenker tror det er mulig å overføre til både andre norske byer og europeiske storbyer. Han poengterte at Schenker skal være en foregangsbedrift i miljøarbeidet i bransjen og det krever at man våger å tenke annerledes og teste nye konsepter. Eriksmoen var naturligvis svært stolt over hva de hadde fått til, og ikke minst at det skjedde nettopp i år hvor Oslo er Europas miljøhovedstad.
Enova har støttet prosjektet med 5,3 millioner kroner.
– På sikt må all godstrafikk bli utslippsfri. Det forutsetter at det utvikles ny teknologi, men like viktig er det at transportørene er villig til å ta teknologien i bruk. Det er derfor svært positivt at Schenker går foran og tester ut nullutslippsdistribusjon i praksis. Her ser de den nye teknologien i sammenheng med egne varestrømmer og utvikler helt nye logistikkløsninger, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i en kommentar. – Erfaringene og kunnskapen som Schenker vil bygge gjennom dette pilotprosjektet i Oslo blir nyttig også for andre transportører og andre byer i Norge, sier Enova-direktøren.
Blir en hyggeligere by å bo og ferdes i
Også Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, gratulerte Schenker som med Oslo City Hub viser at det går an å levere mer effektivt og ikke minst med en nullutslippsløsning allerede i dag. Han viste til at varetransport står for 30 prosent av klimagassutslippene i Oslo og synes det er fantastisk at Schenker nå kutter utslippene med 80 prosent innenfor Ring 3 samtidig med at han gleder seg til det raskt blir 100 prosent.
Hermstad sa at utfordringene Oslo står overfor er de samme som veldig mange andre byer har i hele verden. – Som Europas miljøhovedstad i år har vi et spesielt ansvar for å vise veien mot en grønnere fremtid. Dette er et utmerket eksempel i så måte, sa byråden, som også opplyste at kommunen nå ønsker å få etablert flere ladeplasser for el-varebiler utover dagens 24.
Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk & Transport, fortalte at miljø- og klimaspørsmål blir mer og mer dominerende blant organisasjonens medlemmer. Han viste til at en av grunnene til at Oslo ble valgt som miljøhovedstad var byens mål om å halvere klimagassutslippene i løpet av 2020 (sammenlignet med 1990, red. anm.) og være karbonnøytral i 2050.
For å nå dette målet trenger man bedrifter som tør å satse på nye smarte løsninger. Kjensli mente Schenkers satsing bidrar til at Oslo både blir en hyggeligere by å bo i og ferdes i. I tillegg bidrar løsningen til økt effektivitet og fleksibilitet i bylogistikken, fremholdt Kjensli, som konkluderte med at Schenker er et forbilde for andre.