Tror 40 prosent vil velge denne
De to første dagene i juli lanserte Fiat Professional nye motorer og ny automatgearkasse i deres Fiat Ducato MY2020 i Torino.
Dette i tillegg til den elektriske versjonen som kommer neste år.
Den oppgraderte Ducatoen kommer til Norge i oktober og prisene jobbes med i disse dager, forteller Dag Brekken i FCA Norway.
Og en oppgradering kan være på tide, for i løpet av hele 2018 ble det registrert bare 43 nye Ducato-varebiler i Norge. Så langt i år er det registrert 37 Ducato, men det er ikke den oppgraderte versjonen, for den er fortsatt ikke ankommet Norge.
9-trinns ZFFiat sier at markedet vil ha mer komfort, og deres svar kommer først og fremst i form av en ny automat, en 9-trinns konvensjonell automat fra ZF. I den smått kaotiske bytrafikken i Torino setter vi umiddelbart pris på å slippe å bry oss om gearvalg. Italienere har det med å oppfatte særlig veimerking og blinklys som frivillig. Automatkassa virker forutsigbar og effektiv og komforten er godkjent. Tre selvforklarende programmer er tilgjengelige, Normal, Power og Eco.
Opp mot 40 prosentDagens Ducato har vært tilgjengelig med en automatisert gearkasse som har stått for 10 til 20 prosent av salget.
– Med en ekte automat tror jeg vi kan se automat-andelen gå opp til 30 – 40 prosent, forklarer Dag Brekken, produktsjef og markedssjef i Fiat Professional i FCA Norway.
Flere assistenterNytt på Ducato MY2020 blir BSA, RCP og FBC eller Blindspot assist, Rear Cross Path og Full Brake Control (antikollisjon). I tillegg blir trafikkskiltgjennkjenning tilgjengelig.
Disse funskjonene vil settes sammen i en norsk pakke forklarer Brekken.
7-tommer skjermEn berøringsskjerm fra Mopar på syv tommer med Apple Car Play og Android Auto. Dette systemet støtter også Pro-Navigasjon hvor brukeren legger inn parametre som lengde, høyde, tyngde osv på kjøretøyet slik at navigasjonen kan velge en rute som støtter det. Ellers innvendig er det holder for nettbrett, fine koppholdere og LED-lys i varerommet.
Euro 6d tempMotoren heter nå Multijet 2 og 2,3-literen har fått AdBlue-rensing og turbokompressor med variabel geometri. Standarden som alle varebiler må oppfylle for å blir typegodkjent fra 1. september, Euro 6d temp, legger en skygge over varebilsalget i disse dager.
Brekken forteller om mye jobb med de nye avgiftene og det prates om et prishopp på mellom 10 og 20 prosent på varebilene.
Det er fortsatt mulig å søke dispans i et år med Euro 6b for biler som allerede befinner seg i Norge. Regjeringen har fredet avgiftsberegningen ut 2020 (NEDC2), men man får likevel økte avgiftsberegninger nå på grunna av høyere testede CO2-utslipp i Euro 6d-normen.
Store kassebiler vare/kombi 3,5-tonn - OFV-tallenes tale: (alle drivstoff) 2018: Til og med sept 2019: |