23948sdkhjf

Relex fikk et skjønnhets-kick

Kicks, Nordens ledende kosmetikk- og skjønnhetskjede, har valgt Relex for sin vareforsyning.

Kicks, som håndterer ca. 25.000 artikler og omsetter for nærmere 300 millioner euro, brukte tidligere et prognose- og vareforsyningsverktøy tilknyttet sitt ERP-system. Da selskapet erstattet dette, valgte Nordens ledende kosmetikk- og skjønnhetskjede å inkludere en «best-of-breed-løsning» med fokus på prognostisering og varepåfylling.

Med hjelp av Relex skal Kicks nå forbedre varetilgjengeligheten, minske lagernivåene og finpusse den strategiske planleggingen. Løsningen vil støtte kjedens e-handel og 250 butikker i Sverige, Norge og Finland.

Effektivt verktøy

– Relex imponerte både med sin teknologi og sine eksperter innen retail-planlegging, sier Katarina Pörn, Supply Chain Manager i Kicks. – Selskapet har gitt oss et effektivt verktøy for å kunne prognostisere kampanjer, sesonger og nye produktlanseringer. Vi kan prognostisere separat for butikker og for e-handelen, samt estimere prognoseavvik med liten risiko for uventede overraskelser i vareflyten. Løsningen vil også muliggjøre langtidsplanlegging, noe vi manglet tidligere. Dette vil sikre at våre leverandører bedre kan møte våre behov, samt hjelpe oss å opprettholde en høy kundetilfredshet, fortsetter Pörn.

Høyere tilgjengelig og lavere lagernivåer

Kicks´ hovedmål med prosjektet er å øke salget gjennom å forsikre høyere tilgjengelighet i butikkene, samtidig som lagernivåene minskes for å frigjøre kapital som heller kan benyttes til reinvesteringer i forretningsutviklingen.

– Våre løsninger har bevist seg å gi raskt effekt, sier salgssjef Mikael Wiklund i Relex. – Våre kunder liker at de kan automatisere sine prosesser og integrere sin kompetanse i systemet med egendefinerte regler. Systemet kan raskt produsere rapporter og flagger unntakssituasjoner, noe som sparer planleggerne for tid og tilrettelegger for at de kan fokusere på de arbeidsoppgavene som virkelig krever deres kunnskap og erfaring. Dette har bevist seg å være en effektiv metode for å oppnå resultater som gir avkastning på investeringen på bare noen uker, ikke måneder, fortsetter han.

Abonner på Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094