Elektrisk Schenker-semi: Lansert i Bergen
Da Schenker i dag hadde lansering av og «verdenspremiere» på pakkelevering fra elektrisk semitrailer på Bryggen i Bergen (til Berle, intet mindre), var det også med høye ambisjoner for utviklingstempoet fremover.
Nøkkelen er den elektriske cargosykkelen Velove Armadillo med semitrailer. Den debuterer altså nå, har to kubikkmeter varerom (i to standardiserte containere), 80 km rekkevidde og 300 kilo lastevekt.
Bredden på kun 86 centimeter gjør sykkelen svært smidig i trange byarealer, mens solide fjæringskomponenter sørger for komfort og stabilitet.
En kort testkjøring på Bryggen i Bergen viser en artig kjørestilling med beina først, men også tillitvekkende stabilitet og håndtering.
Den store fordelen med Armadillo er ifølge tester gjort av produsenten å kunne distribuere dobbelt så raskt som om man hadde brukt varebil til formålet. Også elektrisk varebil. Og til under halve prisen (i TCO, altså totale kostnader).
En fordel er dessuten at den kun bruker 6 prosent av strømmen en elvarebil ville gjort. Det har mindre betydning i Norge, men i de store europeiske markedene, hvor strømmen ikke er like ren, er energieffektiviteten viktig.
- I Bergen ser vi for oss en liten håndfull slik sykler skal kunne løse vårt behov for levering av småpakker, sier «sykkelgeneral» Lars Sveen i Schenker. Og i Bergen kan vi sykle rett ut fra terminalen, som betyr minimal omlasting.
Men Bergen er kun starten på et program Sveen regner med kan rulles ut i en rekke norske byer om kort tid. – Første skal vi høste erfaringer herfra, men samtidig satser vi jo såpass at vi håper og tror Bergen kan bli Norges – og kanskje Europas – første by med nullutslippsdistribusjon.
Det er Magne Davidsen Transport AS som er Schenkers transportleverandør. Den første sykkelen settes i ordinær drift i morgen, med rumenske Ion Gusato bak pedalene. Han har ett års erfaring som bud i Bergen, og gleder seg til å utforske sykkelens muligheter.
- Hva med været?
- I Bergen må man kle seg godt uansett, ler Ion.
Varesykkelen er utviklet av svenske Velove, som holder til i Gøteborg. Produksjonen var kun 38 sykler i 2017 gjort i Sverige, men blir 300 i 2018 og hele 1600 i 2019. Sykkelen produseres da i Tsjekkia.
Logistikk & Ledelse kommer med mer om elektrisk bydistribusjon i utgave 3-18.