Norengros Ålesund, Ødegaard Engros: Profil: Ødegaard Engros flyttet fra Ålesund
Ødegaard Engros AS innledet et samarbeid med Norengros i 1989 og har som visjon å være den ledende leverandør av forbruksmateriell til næringsliv og offentlig sektor i Midt-Norge.
Selskapet holdt tidligere til inne i Ålesund, men Egil G. Nakken forteller at de allerede for fire år siden begynte å se seg om etter nye lokaler. Årsaken var at de hadde vokst seg ut av lokalene de hadde i Skarbøvik og at utvidelsesmulighetene var begrensede. I tillegg var alle transportene inn og ut av lageret sterkt miljøbelastende. Etter å ha utredet fem lokasjonsalternativer konkluderte de med at Flisnes ca. 15 kilometer øst for Ålesund sentrum var det klart beste, både med tanke på lokale kunder og for daglig godstransport til og fra Østlandet.
Intens flytteoperasjonI begynnelsen av februar flyttet Ødegaard Engros ut fra de tidligere lokalene i Ålesund sentrum og inn i et splitter nytt lager- og administrasjonsbygg på 7.500 kvm i Flisnes Næringspark, ca. 15 kilometer øst for byen.
I løpet av en helg ble 6.000 varelinjer kjørt i skytteltrafikk til det nye lageret. 20 lagermedarbeidere og 40 innleide personer jobbet i ekspressfart med å få alle varene på plass i lagerreolene til åpningen 13. februar. Logistikksjef Vebjørn Aannø berømmer arbeidet som ble utført. Han mener grossisten aldri ville klart å flytte så raskt uten deres nye lagerstyringssystem Astro WMS i bunn.
– Sammen med wms-leverandøren definerte vi på forhånd lagringsplassene til produktene. Å ta inn personer rett fra gata som raskt satte seg inn i bruken av lagerstyringssystemet, viser brukervennligheten, sier logistikksjefen. Han mener Ødegaard Engros har fått et av markedets mest fremtidsrettede lagerhåndteringssystem og fastslår at de har stålkontroll på sine flytende lokasjoner.
Involverte de ansatteVebjørn Aannø har lang erfaring med stemmestyrte plukksystemer og som driftssjef i dagligvareselskapet H. I. Giørtz Sønner var han blant annet med på innføringen av et slikt i 2009 – for øvrig et prosjekt som den gang ble behørig omtalt i Logistikk & Ledelse. Allerede før han gikk tilbake til sin tidligere arbeidsgiver i fjor var han med på valget av nytt wms til Ødegaard Engros.
– Tre forskjellige systemer ble vurdert og vi var på referansebesøk hvor de ble fremvist. Etter noen runder falt valget på Consafe Logistics. Astro WMS er et standard system der vi også fikk muligheten til å gjøre noe skreddersøm. Med dette er vi ikke avhengig av eksterne konsulenter for å drifte og foreta interne systemforbedringer. Konsulentkostnader dreper mye av kreativiteten i organisasjonen. Med Consafe på laget fikk vi prøve, feile og korrigere uforutsette hendelser underveis. Fra februar og frem til i dag har vi doblet produktiviteten på plukk, sier Aannø.
Både han og Nakken mener Ødegaard Engros har oppnådd store synergieffekter med også å involvere de ansatte i systemvalget.
– Det har vært avgjørende for sluttresultatet, fastslår de.
Takket være omfattende intern opplæring i forkant unngikk man at lagermedarbeiderne var skeptiske til systemendringene og at systemovergangen gikk enkelt. Aannø og Nakken forteller at de blant annet besøkte Norengros Gjøvik, Johs. Olsen AS hvor de testet ut utstyret og lærte seg grunnprinsippene. Resultatet var full produksjon etter bare et par timer i det nye lageret, men de legger til at det også skyldes tilstedeværelsen av Consafe både under selve flytteprosessen og de to første dagene inn i produksjonen.
– Tilbakemeldingene fra våre medarbeidere viser at de stortrives. De fremhever spesielt brukervennligheten i lagerstyringssystemet Astro WMS og det stemmebaserte plukksystemet, sier Nakken.
Sparer fire årsverkNakken opplyser til at investeringen i nytt lagerhåndteringssystem var helt nødvendig.
– Skal vi overleve i et konkurranseutsatt marked, må vi automatisere så mange lagerfunksjoner som mulig. Lønnsnivået blant lagermedarbeidere er høyt. Med det nye wms-et vil vi spare 2,5 millioner kroner og redusere lagerbemanningen med fire personer. På sikt kan det være aktuelt å redusere bemanningen ytterligere og det vil gjøre oss godt rustet for å møte fremtidige utfordringer, sier han.
Aktiv benchmarkingFor wms-leverandøren er partnerskap avgjørende for å oppnå prosjektsuksess.
– Vi ønsker ikke et kundeforhold hvor vi bare leverer en softwareløsning og en .exe-fil og overlater resten av utviklingsarbeidet til kunden, presiserer Ramo Tiro, Business Relationship Manager i Consafe Logistics. – Vi er avhengig av en tett dialog med kundene fra forprosjektering, via implementering til service og vedlikehold. Vårt ønske er at kundene blir mest mulig selvgående og vår forretningsmodell går ikke på å selge mest mulig konsulenttimer. Vi tar kundene på alvor og skal leverer løsninger som kunden kan tilpasse sitt forretningsbehov, fortsetter Tiro.
Også Nakken og Aannø har store forventninger til partnerskapet.
– Lagerstyringssystemet har allerede løftet oss flere hakk. Den største bonusen er økt kvalitet og effektivitet på utførelse av våre lageroperasjoner. Sammen skal vi utvikle systemet til nye høyder. For oss blir Johs. Olsen på Gjøvik en viktig sparringspartner med tanke på kompetanseheving både rundt Astro WMS og lagerdrift generelt.. Fordelen med å bruke leverandørens kundebase aktivt, er at vi kan høste erfaring av hva andre virksomheter har gjort og oppnådd, avslutter de.
Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse
Norengros Norengros er en landsdekkende kjede bestående av 13 bedrifter med lokale eiere, med 37 engrosbutikker. Norengros omsetter for ca. 3 milliarder kroner og er Norges største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Ødegaard Engros AS ble etablert i 1916 og innledet samarbeid med Norengros i 1989. Selskapet har hovedkontor på Flisnes i Ålesund og avdelinger i Molde, Kristiansund, Trondheim og Levanger. Ødegaard Engros har i dag 115 ansatte og omsatte i fjor for drøye 390 millioner kroner. |