Skal doble omsetningen med hjelp av en app
Formålet med løsningen Your Order fra selskapet Your Communication (YCOM) er å integrere mobilteknologi i virksomheters eksterne og interne kommunikasjonsarbeid slik at de blir mer tilgjengelige, funksjonelle og lønnsomme.
Det var nettopp et slikt verktøy for å forenkle salgs- og lageroperasjonene som brødrene Jørgen (30) og Jonas (34) Beyer Strømquist i JBS Sport AS var på jakt etter.
Godt samarbeid
JBS Sport er avhengig av et godt samarbeid med sykkelprodusenter i Asia slik at de får kontroll med leveringer i forhold til produksjonsprosessen.
– I dagens marked er det forhandlerne som har ansvaret med bestilling av komplette sykler og skiutstyr, sier Jørgen og Jonas. De mener at dette ikke er forhandlernes oppgave.
– Vi påtar oss oppgaven med å bestille og levere sesongutstyr med volumrabatter avhengig av leveransestørrelsen. Vi supplerer med produkter etter behov. Butikkene har dermed full oversikt over lagerbeholdningen og tilstrekkelig med varer til å dekke kundeetterspørselen.
Brukerorientert ordresystem
Her mener de app-løsningen Your Order vil ha sin styrke.
– I dag er det en integrasjon mellom oss som salgskanal, YCOM som leverandør av Your Order og lagersystemet. Dette er et profesjonelt brukerorientert ordresystem (Business to Business) tilrettelagt for våre brukere, sier Jørgen og Jonas. De forteller at det er mange B2B-løsninger i markedet.
– Mange har et altfor komplisert brukergrensesnitt som krever ekstremt god IT-kompetanse i bunn. Med Your Order er det «plug and play». Vi tilbyr en ordreplattform med nettløsning på PC og app på mobiltelefonen. Med app-en kan kundene skanne strekkoder, QR-koder, søke, finne og bestille varer. Dersom butikkselgeren har en kunde som ønsker en sykkel med spesiell farge, kan selgeren sjekke om den er på lager via sin mobiltelefon. Tidligere lot det seg ikke gjøre fordi man enten måtte ringe leverandøren og innhente informasjon eller gå på bakrommet, slå på pc-en for å få oversikt. Med den nye løsningen er dette en sagablott, fastslår brødrene.
Det ligger i pipeline at kundene etter hvert kan skreddersy sin egen sykkel med en konfiguratorløsning. – Dette blir da en del av det neste YCOM-produktet og en web-tjeneste til butikk. Flere har etterspurt en slik løsning.
Topp moderne nettløsning
Mange har verken tid eller innsikt til å starte netthandel eller lage en god nettside.
– Vi tilbyr denne tjenesten og kan lage en topp moderne nettløsning på deres domene med design og logo og tilgang på vårt varelager. Dermed kan de selge sine varer via sin nettbutikk uten risiko. Dette er en vinn-vinn situasjon for begge parter. Vi får synliggjort vårt varelager mens butikkene slipper risikostyring. Sist, men ikke minst, får de bedre tilbud med lavere risiko og slipper vareplukk. Det er også mulig å implementere egne produkter i løsningen, sier Jørgen og Jonas. – Dette kan de enten gjøre selv eller vi kan påta oss denne oppgaven som en ren konsulenttjeneste. Web-shopen integreres 100 prosent mot vårt lager- og logistikksystem. Når en sluttkunde handler hos sykkelbutikken på deres nettbutikk, går ordren tilbake til vårt lager og til kunde for levering.
Skanning
Varen skannes, plukkes på lager og kunden får et trackingnummer på bestillingen.
– På sikt kan han/hun finne ut hvor den befinner seg geografisk. Denne type netthandel vil i første rekke gå på bekledning, utstyr, hjelmer og briller. Å handle komplette sykler på nett er en større bøyg. Vi er ikke sikre på om dette er veien å gå for butikken, forteller Jørgen og Jonas.
Sykkelbutikken på hjørnet kan enten foreta bestillinger på app-en eller via nett. – I praksis forenkles ordreprosessen samtidig som vi synliggjør hva de pleier å bestille, har bestilt, hva de har behov for og sist men ikke minst selve ordreutførelsen.
Sømløs og skybasertFra i høst jobber begge brødrene på heltid i JBS Sport med god støtte av Andreas Nakken i YCOM.
– Vi har frigjort tid og kapasitet til å ekspandere virksomheten. Vi er meget godt fornøyd med ideologien og tanken bak Your Order. Vi skal nå gå sammen med en lagerleverandør for å bygge opp et moderne lager- og logistikksystem. Det er en ny måte å tenke på hvor fokuset er sømløs og skybasert integrasjon mellom kunde og lager. Systemet blir det så skalerbart at det vil fungere like bra mot en som mot 1.000 kunder. Ideen er at det skal generere forretning til alle parter. Når løsningen er ferdig utviklet og fungerer optimalt, vil den bli lansert for våre butikker, sier Jørgen og Jonas, som mener dette er fremtidens måte å drive engrosvirksomhet.
Tilgjengelig gjennom digitale medier
Målet med YCOM er å gjøre bedrifter mer tilgjengelig i markedet gjennom digitale medier. Systemet vil forenkle kundebehandlingen og forbedre innkjøp av varer. – Vi har ennå ikke tatt systemet i bruk men er nå i sluttfasen før utrulling. Designet og kategoriseringen er allerede ferdig. Flere av våre kunder er positive til løsningen. Målet er å rulle ut løsningen i høst. Nå gjenstår det kun å pushe inn varer slik at vi er klar for salg av vinterens skiutstyr og vårens sykkelutstyr. Når Your Order går på lufta blir alle ordre importert med full sporing, avslutter brødrene.
Mistet lukrative oljestillinger Jonas og Jørgen Beyer Strømquist har topp utdannelse innen marinteknologi og arbeidet flere år i store internasjonale oljeserviceselskaper. I likhet med 25.000 andre i oljebransjen mistet også brødrene nylig jobbene sine. Nå satser de for fullt på hobbyen sin. Begge forteller at det var tøft å miste jobben og bli overflødiggjort. – Vi var både skuffet og forbannet da vi mottok beskjeden. Fem års høgskoleutdannelse var med ett ingenting verdt. Vi har familie, små barn, hus- og billån. De privatøkonomiske utfordringene sto i kø. Men brødrene ble enige om å legge de negative hendelsene bak seg, se fremover og stole på egne ferdigheter. – Det er viktig å tenke positivt og ikke la seg knekke fysisk og psykisk på grunn av dette. Teorien vi har tilegnet oss gjennom studiene og kompetansen vi opparbeidet oss i oljeserviceselskapene, er gull verdt. Vi vurderte ulike forretningskonsepter og kom frem til at vi ønsket å satse fult og helt på vår hobby – sykkel- og skisport – hvor vi har både kunnskap og kompetanse. Derfor var det naturlig å videreutvikle vårt allerede etablerte selskap JBS Sport AS. Populær sport – Vi registrerer et generasjonsskifte blant amatørsyklister. Den tradisjonelle påske pappaen som dro med familien på hytta blir nå eldre. Det kommer nye generasjoner som ønsker mer adrenalinpreget sykling. Nå er stisykling i ferd med å bli en folkesport og triatlon en konkurransesport for unge mennesker som ønsker å presse seg selv til yttergrensene. Tøff konkurranse JBS Sport er langt fra den eneste sykkelimportøren i Norge. Konkurransen er knallhard. Noen lykkes mens andre går dunken. På spørsmål om hva som skiller JBS Sport fra andre aktører i markedet, svarer de: – Vi kommer fra en helt annen startgrop. Skal vi overleve må vi være tilpasningsdyktig både overfor kunder, leverandører og markedet. Vi er konseptorientert og selger til butikker som har behov for vårt produktsortiment. Vi vil aldri klare å selge like mange sykler som i det tyske markedet. Derfor må vi hele tiden ha kunden i sentrum. Tjener våre kunder penger på vårt sportsutstyr gjør også vi det. Vi skal ikke konkurrere mot de store norske sportskjedene. Vi skal levere sykler av høy kvalitet og prisklasse til en engere brukergruppe. Omsetningsvekst I fjor omsatte JBS Sport for drøye 1,3 millioner. I år har selskapet budsjettert med en omsetning på nærmere 3 millioner kroner som til neste år forventes å bli dobbelt så høy. – Overskuddet vil bli brukt til å øke varelageret, sier Jørgen og Jonas. De kan fortelle at de har inngått leverandøravtaler for å dekke deler av det skandinaviske markedet med sitt sportsutstyr. – Vi leter nå etter selvstendige agenter som kan fronte våre produkter i disse markedene, avslutter de. |