Hydro Aluminium øker leveransene til Audi: – Logistikken er vår viktigste konkurransekraft
Hydro Aluminium øker leveransene til Audi:
- Logistikken er vår viktigste konkurransekraft
Hydro Aluminium Structures Raufoss (HARA) skal levere fremre og bakre støtfangerskinner til Audis redesignede A4, og befester med dette Hydros posisjon som ledende global leverandør av kollisjonsutstyr med lav vekt. - Logistikken er vår viktigste konkurransekraft, sier logistikksjef Roy Jakobsen i HARA som gjennom mange år har hatt et nært samarbeid med Nordic Business Institute som kompetanseleverandør på dette området.
Seniorkonsultent Anders Graven i Nordic Business Institute (NBI Norge AS) er derfor den første til å gratulere HARA på Raufoss med den betydelige utvidelsen av kontrakten på årlig levering av hele 700.000 støtfangerskinner årlig til Audis A4 modell. Kontrakten har foreløpig en verdi på ca 420 millioner kroner og totalt vil HARA levere 5,5 millioner aluminiumsstøtfangere til bilindustrien i 2004.
Stor utfordring
Logistikksjef Roy Jakobsen og planleggingsleder Anne Lundhagebakken i HARA legger ikke skjul på at ordren representerer en stor utfordring for deres logistikkprosess på den ene siden og NBI som kompetanseleverandør på den andre. Samarbeidet mellom de to selskapene går tilbake til 1997. I år er det igjen etablert et bedriftsinternt program - denne gang for bedriftens produksjonsplanleggere.
- Våre kunder skjerper stadig kravene til leverandørenes leveringsservice samtidig som de minimaliserer sin sikkerhet i lager. Med bakgrunn i vår spesielle geografiske beliggenhet, tvinger dette oss til å utvikle nye logistikkløsninger. På den ene siden reduserer vi våre transportkostnader gjennom tilnærmet 100% transportutnyttelse, men på den andre siden øker vi våre lagerkostnader gjennom å etablere sikkerhetslager nær kunden, sier Roy Jakobsen, og legger til at HARA også arbeider systematisk med å forenkle sine interne logistikkprosesser for å oppnå reduserte ledertider og som en følge av dette reduserte kostnadene. De interne forbedringsprosessene er basert på HAPS (Hydro Automotive Production System). HAPS er bedriftens arbeidsverktøy, utviklet gjennom JIT-filosofien i Toyota Production System, for å minimalisere sløsing og spare kostnader i produksjonsprosessen.
Gir direkte resultater
- I kompetanseprogrammet søkte vi etter en partner som kunne dokumentere en teoretisk/praktisk tilnærming til gjennomføringen. Det fant vi hos NBI, sier Anne Lundhagebakken, som opplyser at elevene gjennomfører programmet i tillegg til full arbeidsdag. Til tross for at det er en god stund siden de fleste satt på skolebenken, bidrar det pedagogiske opplegget til at fokus beholdes 100 prosent hele tiden.
I tillegg har bedriftens ledelse formulert tre emner (emballasjestyring, direkte opplasting og reservedelsstyring) som elevene skal benytte i prosjektarbeidet - som man både forventer konstruktive løsninger på og vil skape direkte resultater.
- Nå er det skapt resultater allerede ved at vi i løpet av inneværende år har bedret vår leveringsservicegrad fra 87 til 97 prosent samtidig som vi i samme tidsrom har kuttet logistikkostnadene med ca 4 millioner kroner, sier Roy Jakobsen.
- Vår beliggenhet kombinert med bilindustriens krav til effektivitet gjør at vi kanskje mer enn noen andre ser på logistikken som vår viktigste konkurransekraft. Kontrakten fra Audi og andre fra europeisk bilindustri viser at vi langt på vei har lykkes med denne strategien, avslutter han.
--------
Hydro Aluminium er et av de tre ledende aluminiumselskapene i verden med 27.000 ansatte og 100 anlegg i 28 land. I forhold til bilindustrien i Europa og Nord-Amerika er Hydro Aluminium en ledende leverandør innen lettvektløsninger, og har en ledende posisjon innen leveranser av strukturelle komponenter, presisjonstrukne rør og støpte produkter til biler. Driftsinntektene i 2002 beløp seg til 8,6 milliarder euro, hvorav inntektene fra Automotive utgjør om lag 2 milliarder euro.Hydro Aluminium Structures Raufoss vil produsere og levere støtfangerskinnene til Audi fra sitt anlegg i Norge. Anlegget er verdens største produsent av støtfangerskinner i aluminium og er den største bidragsyteren i Hydro Aluminiums samlede produksjon av rundt åtte millioner støtfangere i året. I tillegg til produksjonen i Norge blir det framstilt komponenter til kollisjonsutstyr i Danmark, Frankrike, Sverige, Storbritannia og USA.
www.logistikk-ledelse.no© 2003