Hurtigruten: Duket for nordnorsk dampskipsbryllup
Hurtigruten:
Duket for nordnorsk dampskipsbryllup
Kort tid etter vårens prinsessevielse i Nidarosdomen, står et nytt storbryllup for tur. Nord i kongeriket har to ærverdige dampskipsrederier også bestemt seg for å leve sammen i gode og onde dager.
Yngve Jacobsen Harstad
Når OVDS og TFDS inngår borgerlig ekteskap i juni, medbringes fire døtre inn i storfamilien - Nord-Norges Dampskipsselskap ASA. Prinsessebryllupet og shippingbryllupet har sine likhetstrekk. To kulturer skal smelte sammen til en jevnbyrdig enhet. Planene om giftemål er i begge tilfeller blitt motarbeidet av et standhaftig mindretall og desto mer hyllet av et overveldende flertall.
Stordamper i siget
Fusjonen mellom TFDS og OVDS ble vedtatt på generalforsamling 8.mars i år. I god tid før fusjonen formelt trår i kraft 5.juni og stordamperen kan legge fra kai midtveis i måneden, skal rederistyret ha utpekt hele sjefsmannskapet. «Nord-Norges Dampskipsselskap ASA» er så langt bare arbeidsnavnet på det fusjonerte rederiet. Hvordan skorsteinsmerket blir seende ut, er fortsatt i det blå.
- Navnet klinger kanskje ikke så godt i utlandet - innspill om navn og logo mottas derfor med takk, sier Roger Ingebrigtsen, fersk informasjonssjef i TFDS. 35-åringen fra Tromsø ble headhuntet til den attraktive jobben i konsernledelsen etter å ha gjort seg markant bemerket i ulike AP-regjeringer som politisk rådgiver og statssekretær. I bunnen er han pressemann. Det ligger i kortene at Ingebrigtsen vil videreføre sitt arbeid i det nye NNDS som blir et selskap av betydelig format i norsk målestokk og det desidert største i Nord-Norge med cirka 5.000 ansatte og en anslått omsetning på 6,5 milliarder.
Fire døtre
En del av fusjonsavtalen gikk ut på at OVDS fikk styreformannen (Tor Strand) og at hovedkontoret ble lokalisert til Narvik. TFDS fikk til gjengjeld administrere Hurtigruten fra Tromsø og satt sin egen administrerende direktør Tor Lægreid i toppledelsen. Studier utført av de tre tilretteleggingsfirmaene som har håndtert fusjonen, anslår dagens verdi av NNDS til 2,4 milliarder kroner og fastslår at verdiøkningspotensialet er betydelig. TFDS og OVDS bringer med seg fire datterselskaper inn i felles bo:
Skal snu Nord Cargo
- Nor-Cargo har lenge tynget økonomien i TFDS. Hvilke strategier har dere i denne forbindelse?
- Det er riktig at Nor-Cargo har levert dårlige resultater de siste årene og underskuddet i 2001 var betydelig. Arbeidet med å snu denne utviklingen er allerede godt i gang og vil være et av det nye selskapets viktigste utfordringer, sier Ingebrigtsen.
TFDS har levert langt bedre resultater enn OVDS de senere årene. Derfor var det ikke alle aksjonærene i TFDS som stemte for fusjon basert på likeverdighet mellom partene. Rogalandsselskapet Staby AS med 24 prosent av aksjene, truet med å stoppe fusjonen. Sparebanken Nord-Norge kjøpte straks ut rebellen for 237 millioner kroner. En privat aksjonær fra Tromsø, som hadde satset 60-70.000 skattefrie risikokroner i TFDS-aksjer på 70-tallet, truet med rettssak. Bråkmakeren smeltet da den samme banken fristet med å kjøpe opp aksjene hans for 18 millioner kroner. Nå var kysten fri for grunner og skjær i den videre fusjonsprosessen.
Lykke for landsdelen
Innen fusjonen er et faktum, har rederiene bidratt med hver sin medgift i form av to flunkende nye Hurtigruteskip. Først i hurtigrute fra 20.april er OVDS sitt nye flaggskip «MS Finnmarken» - levert fra Kleven Verft. Noe forsinket ut fra Fosen Verft etter problemene med «The World» kom TFDS´ nye stolthet «MS Trollfjord» endelig i rute fra 7.mai.
- At to så store nordnorske selskaper til slutt klarte å bli enige om fusjon, er en lykke for landsdelen, mener Roger Ingebrigtsen.
www.logistikk-ledelse.no© 2002