LOGMA: "Veikart" for e-handel
LOGMA:
"Veikart" for e-handel
For å skape oversikt i landskapet innen e-handel har Gartner Group utarbeidet en utviklingsmodell som består av flere dimensjoner. De beskriver den som et "veikart" som skal hjelpe bedriftene til å forstå hvor de står i utviklingen og hva som skal til for å komme videre.
Gartner beskriver utviklingen mot e-handel som en syklisk prosess som i forskjellig grad fokuserer på hver av de fire dimensjonene i modellen: informasjon, interaksjon, transaksjon og transformasjon.
I den første dimensjonen, informasjon, bruker bedriftene Internett til å formidle statisk informasjon som presentasjon av bedriften, adresser, telefonnummer, kontaktpersoner, produktbeskrivelser, pressemeldinger etc. Dette er enveis kommunikasjon. Bedriftene bruker Internett som et nytt middel for å utføre gamle prosesser. For å komme videre, må bedriftene utvikle en skalerbar arkitektur for å behandle interaksjoner og transaksjoner.
Neste trinn
i utviklingen er interaksjon. Her begynner bedriften å tenke på utveksling av informasjon i sann tid, ikke bare formidling. Kundene kan be om informasjon som så kan sendes dem som e-post. Fokus er i stor grad å automatisere ikke-verdiskapende aktiviteter for å redusere kostnader. For å komme videre må de fokusere på interaktivitet med kundene.
Bedriftene går over i transaksjonsdimensjonen når de begynner å kjøpe og selge produkter over Internett. Auksjoner, e-markedsplasser, online kataloger og elektronisk datautveksling strømlinjeformer forretningstransaksjoner, reduserer ledetider og reduserer kostnader. En del kundeinformasjon er tilgjengelig, slik at der kan være en viss grad av kundetilpasning. Siden mer informasjon blir lettere tilgjengelig, blir større deler av prosessene synlige for flere, og lite effektive deler blir lettere avslørt. Gartner Group framhever at i denne kritiske fasen vil framsynte bedrifter arbeide med integrering av hele prosessen, og ikke bare fokusere på kosmetiske forbedringer av brukergrensesnittet. Disse bedriftene begynner også å sette bort støtteprosesser gjennom outsourcing og partnerskap.
I den siste fasen, transformasjon, kommer de vanskelige valgene. Bedriftene må avklare hvor mye av det de gjør som er kjerneaktiviteter, og hvor mye som bare er støtteaktiviteter. Støtteaktivitetene kan utgjøre så mye som 90%. I følge Gartner Group er neste trinn da å sette ut støtteaktivitetene. Finn andre som kan gjøre dette bedre, hurtigere og billigere, slik at bedriften kan konsentrere seg om det den skal være best til, og så finne mye måter å levere nye produkter til nye markeder. De ser for seg at slike transformerte bedrifter vil være en realitet i siste halvdel av dette tiåret.
Kilde: APICS - The Performance Advantage, januar 2001.
www.logistikk-ledelse.no© 2001