23948sdkhjf

Ford introduserer forhjulsdrevet Transit

For første gang i den 35-årige Transithistorien, kommer de minste modellene nå med drift på forhjulene. Fordelen med dette er både lavere lasteterskel og ikke minst bedre fremkommelighet med lite last på glatt underlag. Kjøreegenskapene er like gode som de bakhjulsdrevne Transitene, og svingradiusen er den samme.

På glatt underlag er bilens fremkommelighetsevne i all hovedsak avhengig av hvor mye vekt man har over drivhjulene. Dersom man i liten grad utnytter nyttelasten bilen er konstruert for, blir det lettere å ta løs med vekten av både motor og girkasse direkte over drivhjulene. Har man imidlertid vesentlig vekt i varerommet, vil bakhjulsdrift være å foretrekke. Bakgrunnen for Fords beslutning om å la de minste 280- og 300-modellene være forhjulsdrevne, var klare signaler fra markedet om at bileiere i 1-tonnssegmentet i all hovedsak fortrekker forhjulsdrift, mens aktørene i 2-tonns segmentet gjerne vil ha bakhjulsdrift.

Konstruksjonen av en felles basisarkitektur for begge seriene, var blant de tøffeste utfordringene Fords ingeniører stod overfor. Ikke bare skulle motorrommet ha plass til både tverrstilte og langsmonterte motorer og drivverk, men også hjuloppheng og understell måtte tilpasses drift på forhjul såvel som bakhjul. Resultatet ble et komponentfelleskap på hele 96 prosent, noe som utvilsomt også bidrar til en kostnadseffektiv produksjon og delelogistikk.

Lavere lasteterskel

I likhet med de nye bakhjulsdrevne varebilmodellene (se nr. 3/2000), kan også de forhjulsdrevne Transitene leveres med tre takhøyder og tre akselavstander. Og siden hele drivlinjen er samlet foran, har man kunnet senke høyden fra bakken og opp til vareromgulvet med 10 cm. I tillegg er de forhjulsdrevne modellene utstyrt med 15" hjul mot 16" på de bakhjulsdrevne, slik at høydeforskjellen i realiteten er 12,5 cm. Nyttelasten til de forhjulsdrevne varebilene vil være ca. 1.000 kilo for 280-modellen, og ca. 1.200 kilo for 300-modellen. Forhjulsdrevne chassis, kombier og busser inngår også i det nye Transitprogrammet.

Trekkvillig motor

Den nye Transitgenerasjonen er utstyrt med nyutviklede 16-ventilers Duratorq turbodieselmotorer. De tyngre bakhjulsdrevne modellene har en 2,4-liters motor, mens de forhjulsdrevne har en 2,0-liter med effekter på henholdsvis 75, 85 og 100 hk.

På girkassesiden er de forhjulsdrevne utgavene utrustet med Fords nye VXT75-girkasse. Til neste år vil Ford lansere Durashift ASM, som er en elektronisk styrt manuell girkasse på linje med det man finner i flere lastebiler. Clutch- og girbevegelser vil da bli utført automatisk ved hjelp av hydraulikk, og eventuell overstyring fra sjåførens side vil kunne skje ved hjelp av knapper på rattet.

Våre positive inntrykk fra prøvekjøringen av nye Transit i Spania tidligere i år, ble gjentatt og forsterket da vi prøvde de forhjulsdrevne versjonene i Tyskland. Både i høy hastighet på motorvei, på svingete og kuperte landeveier og i tettbebyggelse fremstår FWD-utgaven av Transit som svært harmonisk. Styringen er svært presis, retningsstabiliteten upåklagelig, og også 2-liters motorene trekker godt over hele turtallsregisteret. Den nye girkassen er på sin side like enkel og behagelig å betjene som MT75 som finnes på de bakhjulsdrevne utgavene.

Som tidligere rapportert er sjåførmiljøet eksemplarisk, med god sikt, lavt støynivå, og en rekke praktiske detaljer for oppbevaring av papirer og smågjenstander. Skilleveggen til varerommet skråner svakt bakover, og bidrar således til relativt gode justeringsmuligheter av førersetet også i lengderetningen.

Nye Transit er godt utstyrt fra fabrikk, hvor blant annet dieselvarmer, ABS og traction control inngår som standardutstyr i Norge. Rimeligste varebilmodell her i landet (75 hk med lavt tak og kort akselavstand) vil være kr. 199.000 inkl. mva.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093