23948sdkhjf

Slår et slag for 3PL

BEDRIFTSBESØKET: RST Logistics har vokst fra en lastebil og litt lager til en solid aktør innen transport, lagertjenester og 3PL

Med base i Askim i Indre Østfold, har RST Logistics nå transportoppdrag fra Trøndelag og sørover.

- Vi er driver lager- og transporttjenester, og har som fortrinn at vi er meget løsningsorienterte for våre kunder, sier Sæther ubeskjedent.

Han startet bedriften Richard Sæther transport med en lastebil i 1992.

Etter et år kjøpte han et vrak av en lastebil, pusset den opp og ansatte den første sjåføren.

Fra to biler har bedriften vokst gradvis frem til i dag hvor de totalt har rundt 40 biler i drift, 5.500 kvadratmeter lager og sysselsetter nær 50 personer i en blanding av innleide og ansatte. Forventet omsetning i 2020 er 88 millioner kroner.

Sa ja til alt…

- Helt i starten var det transport for Continental Dekk i Askim som stod for 80 prosent av omsetningen vår, sier Sæther. Han forteller at da bedriften ble registrert som AS i år 2000 omsatte de for rundt 10 millioner kroner i året.

- Det vokste mye i en periode fordi vi sa ja til alt. Vi regnet sjelden på hva oppdragene ville bety på bunnlinjen, vi bare gjorde jobben. Det er nok ingen med økonomisk utdannelse som finner på å starte med transport, sier Sæther. Han har vært daglig leder helt siden starten.

- Da vi jobbet med Continental, drev vi kun med transport, og det fungerte bra. Men så kom det større aktører og tok over de oppdragene. Etter hvert startet vi med å se etter andre muligheter til å tjene penger.

Et lager på 800 kvadratmeter i Askim Næringspark ble starten på en ny forretningsmodell. Utleie av lagerplass, samt å kunne tilby kundene en totalpakke hvor RST stod for både lager og distribusjon.

- I 2017 fikk vi et 5.500 kvadratmeter stort lager for tredjepartslogistikk, og egen etasje til administrasjonen, bare noen hundre meter fra de gamle lokalene våre. Det ga oss større fleksibilitet og muligheter til å trappe opp virksomheten for nye og tidligere kunder, forteller Sæther.

Flytting kostet penger

RST hadde i 2015 et resultat før skatt på nær 1,5 millioner kroner. I 2019 var samme tall 1,1 millioner kroner. Men i 2017 viste resultatet minus 3 millioner.

- Vi skulle flytte lageret vårt, og valgte å gjøre det selv, ved siden av vanlig drift. Med de små marginene vi har viste det seg å ikke gå så bra. Vi tok også alle kostnader ved flyttingen over drift, og derfor ble 2017 et år med dårlig resultat, forklarer Sæther.

I 2018 gikk den største kunden til RST konkurs, og de mistet 35 prosent av omsetningen.

- Vi mistet også en del andre oppdrag. For å fylle opp igjen tar man gjerne på seg oppdrag som er litt dårligere betalt. Og det er ikke god butikk, sier han.

- Men vi har økt omsetningen de siste årene mer enn det vi har ansatt folk. I denne bransjen tjener vi ikke mye per oppdrag, så kostnader er nøkkelen til alt. Vi omsetter for 88 millioner, men har regninger for 85 millioner. På utleie av lager går vi i null, men tjener litt penger på distribusjonen vi utfører for våre lagerkunder.

Korona-effektene

Korona har ført til at RST har gått litt ned på omsetning, men de har samtidig spart en del på kostnadssiden. - Det er først nå mot slutten av året jeg er spent. Vi kjører en del for byggebransjen, og mange av de store byggeprosjektene er nå satt på vent. Glava som er den største kunden vår, er meget gode på å forutsi markedet. De sier at det vil bli en nedgang. Det vil nok bli mindre å gjøre fremover på grunn av korona, sier Sæther.

Et godt konsept for kunden

RST tilbyr 3PL, eller plukk og pakk som mange kaller det. Der tar RST inn varer for kundene, lagrer disse og distribuerer. Kundene selv trenger ikke gjøre noe med produktene.

- Dette er et meget godt konsept for kundene, og det er synd ikke flere benytter seg av dette tilbudet. Men det er vanskelig å selge det inn. Jeg kan ikke ringe til en bedrift å si at de burde ha lager og 3PL hos oss. Da må bedriften gjøre en del omstillinger hos seg, og kanskje si opp de som jobber på deres lager. Men når det er gjort kan bedriften fokusere på salg, og vi håndterer alt annet, sier Sæther.

Som TMS-system bruker de TMS Opter.

- Dette systemet sparer oss for et helt årsverk. Det er meget stabilt, og det er mulig å legge inn veldig mange transportmatriser. Noe vi er helt avhengige av. Vi kan skreddersy alle transportene våre. Vi ser hvor bilene våre er på et kart, og systemet kan legge opp ruter for sjåførene for å være mest mulig effektive, sier Sæther.

Transport med erfarne sjåfører

RST har i dag en blanding av egne ansatte og innleide sjåfører. De eier selv åtte vogntog og tre skapbiler. I tillegg leies det inn rundt 30 biler i ulike størrelser.

- Vi er meget nøye på å bruke sjåfører som leverer punktlig og som vi kan stole på. En god del av de som kjører for oss har vært med i mange år. De bilene vil leier inn har vi profilert med vår logo, sier Sæther.

Han legger til at det er kun 10 prosent av transporten som går ut fra lageret i Askim. Det meste transporteres direkte fra kunde til mottaker.

- Vi har sett at mange bedrifter utenfor Indre Østfold ikke tar kontakt med oss for å utføre transportoppdrag. Det er på en måte ulogisk å ringe noen i Askim hvis transporten går mellom Oslo og Drammen. Det har vi klart å gjøre noe med etter at vi fikk en egen avdeling på Sofiemyr rett utenfor Oslo.

I 2018 kjøpte RST bedriften DNM transport på Sofiemyr, og fusjonerte den inn i RST. Det har gitt en nærhet til markedet som RST ikke hadde tidligere. I dag har RST syv personer i administrasjonen og tre på lageret i Askim, samt tre befraktere på Sofiemyr.

Tomme returlass

RST kjører i dag blant annet transporter til store byer som Stavanger, Bergen og Trondheim. På returen tilbake er det ikke alltid bilene er fulle.

- Vi kan ikke bestemme priser på returlass selv. Det aller meste som går fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Oslo sitter de store aktørene på, og vi klarer ikke å konkurrere på det. Det er ofte bedre butikk å kjøre med tom bil tilbake fra Bergen til Oslo enn å ta med et retulass på 30 tonn som vi bruker to timer på å laste, to timer på losse og 50 prosent mer diesel, sier Sæther.

Han legger til at det er de gode kombinasjonene som er mest lønnsomme, men da må planlegging av biler og ruter være perfekt.

Tøff konkurranse fra de store

Sæther forteller om en hverdag hvor de ansatte må være fleksible og løsningsorienterte. Det er deres største fortrinn i konkurransen mot de store konkurrentene.

- De store statlige aktørene benytter kabotasjebiler der lønn på sjåføren er opptil 80 prosent lavere enn hva sjåfører ansatte i norske bedrifter har. Da er det klart vi sliter med å konkurrere med dem. De store aktørenes aktivitet og prisnivå fører til at norske transportører ikke klarer å få til en god returbalanse, slik at det blir unødvendig mye tomkjøring. De skaper også en kunstig forventning til hva norske transportører skal klare å gi av priser, sier Sæther.

Kjører med tap

- Jeg vet at noen av de store aktørene kjører med tap på en del av turene sine, og det kan ikke vi konkurrere med. Det er ikke mange av oss små transportselskaper igjen i markedet, og jeg håper det vil være nok kunder til oss i fremtiden. Kunder som ikke passer inn hos Schenker, Bring eller Post Nord, og som ønsker litt ekstra god service, sier Sæther.

Han forteller videre at det er tydelig hvordan bedrifter i dag tilpasser seg for å kunne benytte seg av de ekstremt lave prisene fra de store aktørene.

- Men vi kan tilby så mye mer enn kun transporten fra A til B. Vi har mange kunder som kunne fått et rimeligere tilbud andre steder, men som bruker oss fordi de rimelige ikke fungere like bra.

- Vi er ekstremt tilpasningsdyktige, og de som jobber her er utrolig gode. Vi er norgesmestere i ad hoc. Det er umulig å vite nøyaktig hva som skjer i løpet av dagen. Det kan være en kunde som hadde dobbelt så mye gods som planlagt, en bil som går i stykker eller noe langs veien som gjør at bilene må stoppe opp. Vi vet aldri helt hvordan dagen blir, men vi løser alt for kunden, sier Sæther.

Miljø

Sæther er veldig spent på hva som skjer rundt miljøtiltak for transportbransjen i årene som kommer.

- For oss er de ikke noe problem å gå over på biodiesel eller andre løsninger som kommer. Men for en person som eier en, to eller tre biler blir en slik overgang veldig dyr, og da er det ikke sikkert man vil ta på seg den kostnaden, tror han.

- Det er i dag liten rekruttering til bransjen, og de fleste som kjører er fra 40 år og oppover. De er neppe interessert i å investere mye penger i ny teknologi i en bransje med så små marginer. Det betyr at vi vil mangle biler i landet, som igjen kanskje vil presse transportprisene oppover, avslutter Sæther.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095