Nye driftsentreprenører på fylkesveier i Innlandet
Fra 1. januar 2020 har Innlandet fylkeskommune utført all administrasjon av fylkesveiene selv. Tidligere var det Statens vegvesen som utførte oppgaver innen drift, vedlikehold, utbygging og forvaltning av fylkesveiene, på vegne av fylkeskommunen.
I en overgangsfase vil det fortsatt være felles driftskontrakter for riks- og fylkesveier i fylket. Fra 1. september 2020 vil Innlandet fylkeskommune ha egne driftskontrakter for fylkesveiene i fem av 13 geografiske områder. For de øvrige åtte områdene vil nye driftskontrakter bli inngått fortløpende frem til 2023, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.
Sikrer trafikksikkerhet og fremkommelighet
Driftsentreprenørene har varierte oppgaver for Innlandet fylkeskommune. Blant de sentrale oppgavene er brøyting og strøing om vinteren, rengjøre veiene om våren, kantslått, rensk av drenering og registrering av feil og mangler.
– Oppgavene driftsentreprenørene gjennomfører er viktige for å holde god trafikksikkerhet og fremkommelighet på fylkesveiene. Fylkesveiene vil driftes etter samme standard som tidligere slik at trafikantene ikke vil merke at nye entreprenører har tatt over driften av veinettet, sier Stein Tronsmoen, hovedutvalgsleder for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.
De nye driftsentreprenørene er
- Hafjell Maskin AS: Sør-Gudbrandsdal (Lillehammer, Gausdal, Øyer og deler av Nordre-Land, Ringebu og Sør-Fron)
- Mesta AS: Nord-Gudbrandsdal (Nord-Fron, Sel, Lesja og deler av Dovre, Ringebu og Sør-Fron)
- Bjørn Baastad AS: Rendalen, Engerdal, Trysil
- Gjermundshaug Anlegg AS: Nord-Østerdal (Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga, Os og deler av Stor-Elvdal)
- Svevia Norge AS: Sør-Østerdal (Elverum, Åmot og deler av Stor-Elvdal)
Mindre konflikter
Innlandet fylkeskommune har laget nye maler for driftskontrakter.
– De nye kontraktene legger i større grad opp til at det blir betalt for faktisk utført arbeid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune.
Fylkeskommunen har også lagt opp til tett samhandling mellom byggherre og entreprenør i hele kontraktsperioden.
– På den måten håper vi det blir mindre konflikter mellom kontraktspartene. Vi har den siste tiden gjennomført samhandlinger med de nye kontraktspartnerne våre, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet til det beste for trafikantene, forteller Riseng avslutningsvis.