Starter kundetester av helelektriske lastebiler for anleggsbransjen
Etter introduksjonen av serieproduserte elektriske lastebiler for bytransport og renovasjon, skal Volvo Trucks nå teste ut to helelektriske lastebiler sammen med ladeløsninger i reell kundedrift. Det dreier seg om en FM med en betongblander og en FMX-lastebil med krokløft. Prosjektet drives i fellesskap av Volvo Trucks og Swerock, med støtte fra JOAB og Saraka.
– Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak, sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks. – Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen, legger han til.
Et stort skritt mot klimasmart transport
– Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis når det gjelder kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – samt med alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport», sier Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.
Hun legger til at testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift gir Volvo Trucks mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og fremheve de potensielle forbedringene som må utføres før det er mulig med utvidet drift.
– Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler, og gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm, sier Hans Orest, Division Manager hos Swerock, som er en del av PEAB-gruppen.
Opphav og kilder: Volvo Trucks