Dyktige fagfolk sikrer god fremdrift i Nordland
– Det har vært noen humper i veien. Men jeg er svært glad for at prosjektet nå er i rute. Hele veiprosjektet vil stå ferdig neste høst, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen (Sp).
Helt ny vei
Dagens vei rundt Liafjellet er skredutsatt. Nå bygges det helt ny vei. Denne skal gå i tunnel gjennom Liafjellet og på fylling og bru over Olvikvatnet. Ny vei korter ned strekningen med ca. 1,1 kilometer, opplyser fylkeskommunen på sine nettsider.
– Nå er vi kommet så langt at vi kan åpne strekningen mellom Eidhaugen, over Olvikvatnet, gjennom den 440 meter lange Olvikvasstunnelen og en strekning mot Liatindtunnelen. Her vil den nye veien kobles til dagens veg, fram til hele prosjektet er ferdig neste høst, sier prosjektleder Silje Aune i Nordland fylkeskommune.
Honnør til dyktige fagfolk
Prosjektet strekker seg over ca. 5,5 kilometer, fra Brattland sør om Liafjellet til kommunegrensen mellom Lurøy og Rødøy. Tunnelen gjennom Liafjellet blir ca. 2 kilometer lang. I Olvika er det ca. 850 meter vei. Tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter. Over Olvikvatnet er det en fylling for veien og en kort bru. Den nordligste strekningen følger i hovedsak eksisterende veglinje, men er rettet ut enkelte steder.
– Byggingen startet i 2016, men ble forsinket, i hovedsak grunnet et skred som gikk ved tunnelportalen i øst høsten 2018. Men jeg er svært glad for at vi har hatt så godt trykk og framdrift på prosjektet nå. Jeg vil gi honnør til våre dyktige fagfolk på Transport og infrastruktur og våre entreprenører. Takk også til Statens vegvesen, som har fulgt prosjektet fra første stund, sier Bentzen.
– Det er alltid godt å nå en milepæl. Jeg tror bilistene vil oppleve en svært ny hverdag når de kan ta i bruk den første delen av nyveien i prosjektet Liafjell–Olvikvatnet, avslutter prosjektleder Silje Aune.
Opphav og kilder: Nordland fylkeskommune