Bring-tallene ruller inn

TRANSPORTØKONOMI: Oktober har så langt vært den store "pengeliste-måneden" i våre spalter, med oversikter over regnskapene fra 2019 som nå er/skal være klare i Brønnøysundregistrene.
Noen interessante tall kommer likevel senere enn andre.
I norsk transport og spedisjon er det umulig å ikke være spent på hva Bring-selskapene har gjort.
Som vanlig har moderselskapet Posten Norge AS selv levert tall for lenge siden, forøvrig et litt overraskende minus for 2019 (morregnskap, konsernregnskap med ørlite i pluss).
Samtidig har vi sett de siste årene at nesten alle datterselskaper med Bring i navnet (eller åpenbar transporttilknytning) også går i minus.
Det endret seg noe i 2019, med pluss til Cargo i topp (tall i resultat før skatt):
- Bring Cargo AS fikk 11 millioner i pluss, som er opp fra 5 millioner i minus
- Bring Transportløsninger AS fikk 53 millioner i minus, som er ned fra 29 millioner i minus
- Bring Warehousing AS fikk en 0,8 mill i pluss, opp fra 20 millioner i minus
- Bring Express Norge AS gikk 4 millioner i minus, ned fra 27 millioner i pluss året før
- Bring Linehaul AS, ikke publisert for 2019
- Espeland Transport AS gikk 11 millioner i minus (men les også artikkel under, trenden er snudd i år)
Totalt dreier de ovennevnte seg for en omsetning på ca. 4,3 milliarder og et samlet resultat før skatt på foreløpig minus 55 millioner kroner (før Linehaul-resultatet er klart).
Et par nye Bring selskaper finnes også på oversikten, foreløpig uten tall:
- Bring Equipement AS (godstransport), ant ansatte ikke oppgitt
- Bring Home Delivery AS (spedisjon), 95 ansatte
- Bring Cargo International Norge AS (spedisjon), 98 ansatte
Topplisten 130 største i godstransport er oppdatert - KLIKK HER