Tilbudt luselønn for 30 tonn søppel
TRANSPORTØKONOMI:
«Dette er vår hverdag» skriver Eurolink i Sverige AB på sin facebookside.
På en fraktbørs fant de en komplett last, 30 tonn søppel, som skulle fraktes fra Stavanger til Landskrona i Sverige. Det er 95 mil å kjøre. I tillegg skal både toll og båt betales. For denne jobben ble de tilbudt 450 Euro, eller 4948 norske kroner etter dagens kurs.
I facebookinnlegget skriver Eurolink følgende:
"Det er omtrent hva turen ville kostet med en privatbil, uten at sjåføren fikk lønn. Det er vanskelig å beholde roen når det finnes speditører som dumper prisene på denne måten, og at det finnes sjåfører som blir tvunget til å kjøre med disse vilkårene, skriver Eurolink i Sverige AB."
Videre skriver Eurolink i Sverige:
"Det er ikke vanskelig å skjønne at sjåfører blir mer eller mindre "tvunget" til å bryte reglene, som å stjele diesel. Hvordan skal noen ha råd til å utføre slike transporter. Det er ikke rart at det ruller dårlige vogntog på våre veier. Transportkjøpere og speditører som betaler slik bør skamme seg. Dere er med og bidrar til en usunn konkurranse og til bedrageri og juks."
Et råttent marked
Tungt har snakket med norske aktører i samme markedet. Espen Martinsen, daglig leder i Partifrakt AS sier at de opplever press fra kunder fordi nettopp disse speditørene, og noen avfallsmeglere, spekulerer i å presse marginer hele tiden.
- Vi i Partifrakt lever i den samme verden som Eurolink, avfallskjøring med WF traller. Og ja, dette ser vi flere ganger i uken, og det er bare trist, sier Martinsen.
Han mener at dette markedet rundt transport av avfall er blitt mer råttent enn avfallet i seg selv.
- Vi er av den klare oppfatningen at ingen avtaler burde vært gjort med transportfirmaer (les speditører) som ikke eier bilene selv. Og langt mindre forholder seg til norske og svenske regler for lønn og helgehviler, sier Martinsen.
Stort ansvar på myndighetene
Martinsen er ikke i tvil om at vi ikke trenger flere regler. Han er helt klar på at det vi trenger er kun folk og midler til at politi, tollvesen og arbeidstilsyn kan føre kontroller.
- Jeg blir bare trist når jeg kjører til hytta i helgene og ser truckstop fulle av utelandske biler som blir kjørt av en underbetalt sjåfør, og som har ulovlig opphold i bilen hele helgen. Vi andre subsidierer overnattingstilbud for våre sjåfører i helgene, men hvem skal betale for dette når kunden ikke gjør det, spør Martinsen?
- Dersom alle hadde forholdt seg til gjeldene regler, hadde ingen kunne kjørt for disse prisene. Uansett om han heter Håkon eller Pawel. Det hviler et stort ansvar på myndighetene, og disse virker det som gir blaffen i norsk transportindustri, sier Martinsen.
Han peker på at problemet med speditører og lav betaling ville ha forsvunnet om alle spilte på samme bane med samme regelbok. Det mener ha at ikke skjer nå, og så lenge det får fortsette vil dette problemet være til stede.
- Fristelsen for gevinst på kortsikt er for stor for speditører, fraktmeglere og avfallsmeglere, hvor alle lever av korte horisonter uten å ha investert en krone i driftsmateriell. Vi i Partifrakt støtter Eurolink i sin frustrasjon. Det er uholdbart å bli utkonkurrert av fraktmeglere som ikke eier biler og utstyr, sier Martinsen.