Hæhre hadde de beste løsningene
Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith AS og Brødrene Dokken AS. Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og sønner AS, Anlegg øst og Gjermundshaug anlegg AS leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.
God på gjennomføring
En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersoner, som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn en Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg øst/Gjermundshaug anlegg.
Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.
- Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva.
Trafikkavvikling
Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16- trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.
- Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.
Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. Deltakerne har nå 10 dager for å levere en eventuell klage. Åpner vinteren 2023. Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, og vi gleder oss til å komme i gang.
- Det er viktig hvis vi skal klare å åpne ny veg tidlig vinteren 2023, sier Rye.