AF Decoms basseng: Snart tett på Sørøya
AF Decom håper å få fjernet hele vraket i løpet av 2011. Timeplanen på det meget spesielle prosjektet er naturlig nok ikke helt spikret.
Her har man å gjøre med naturkrefter som på et øyeblikk kan sette fremdriften flere uker tilbake i tid, slik som stormen i november i fjor, som tok med seg store deler av moloen mot vest og bøyde spuntplatene som om de var av papp.
Prosjekteringsleder Vegard Pedersen forteller om mye stillstand i arbeidet i vinter. Når i tillegg anbudsmaterialet var sjeldent tynt på denne jobben, innrømmer han at det er stor spenning knyttet til hva de finner når vannet en dag blir borte i den 32 000 kvadratmeter store dokken.
- Vi har bedt om lov til å besøke søsterskipet som er museum i Russland, men vi utenlandske får bare besøke de øverste dekkene. Hva som skjuler seg lenger ned i båten aner vi ikke, mer enn det vi har sett på tegninger vi har funnet på nettet, forteller han.
Det man vet er at båten er knekket på midten og derfor gjør det risikofylt å bevege seg inn i.
Vil ikke snakkeHva mer som skjuler seg i skipets indre, er det bare russerne som vet og de vil ikke snakke med de norske entreprenørene.
- Det har vært mange om bord her og forsynt seg med deler mens den har lagt her i fjæresteinene. Noen leverte inn metall til en gjenvinningsstasjon og det ble funnet stråleverdier. Det viste seg at delene kom fra "Murmansk".
Statens strålevern har vært her, men fant ikke skadelig stråling. De skal inn igjen når vannet er borte for å ta nye målinger, forklarer Pedersen.
Svære rivemaskiner med stålsakser står klare til å sette i gang så snart dokken er tett. Sorteringen av avfallet vil foregå på stedet og stålet sendes direkte til smelteverk med båt.
AF Decom eier nå vraket og fortjenesten på salg av stål er en del av anbudet.
Liggende i 17 årDet var julaften 1994, da den var under slep mot opphugging i India.
Den ukrainske slepebåten som hadde fått oppdraget var trolig ikke bygget for en slik jobb og da uværet møtte dem på Lopphavet utenfor Sørøya i Finnmark, slet krysseren seg og endte i fjæresteinene.
Et bergingsfirma holdt den flytende i et døgn uten at regjeringen klarte å bestemme seg for hva man ville gjøre med vraket. Dermed ble den liggende i 17 år før man nå altså skal klippe den i biter og fjerne den.
Når AF Decom er ferdig med prosjektet vil det ikke være noe spor tilbake som vitner om det som har skjedd.