Lærlingene:: Det må være engasjement
Boligtomta er nesten klar for forskaling og støping, kun singling og fylling av VA-grøft og kabelgrøft gjenstår da AnleggsMagasinet ankommer. Siden mai har tilværelsen som lærling vært god for lærlingen Hilmar Hansen i Sandås & Ellingsen AS. 19-åringen startet som lærling i et annet firma, men så seg om etter et firma hvor han kunne utvikle seg skikkelig. Ved å komme med varme anbefalinger fra kjente fikk han muligheten i det Flateby-baserte anleggsfirmaet.
Følg med og les!Etter å ha gått anleggsteknisk landslinje på Våler har han ADK-sertifikat og maskinførerbevis. Hilmar forteller at bare et par elever i kullet hans klarte ADK-eksamen. Selv tror han ikke den er for vanskelig, men det kreves at man følger med og leser.
Linja på Våler synes han var bra med flinke lærere og mye utstyr. Men han la også merke til at jentene stort sett glimrer med sitt fravær på anleggslinjene med elever fra hele landet. Akkurat som i bransjen ellers. Selv trives han godt med tilværelsen og nå er det litt under et år igjen av tiden som lærling.
Må ville detSandås & Ellingsen jobber mye med å opprette infrastruktur for store og små boligfelter og dette har gitt en variert jobbtrening med stikking, graving, vann, avløp, kabelgrøfter og vei. Så det er mye å prøve seg på om man har interessen og viljen. Og det er nettopp det som blir trukket frem som poenget av lærlingen selv.
- Man må jo ville dette selv, jeg er redd for at mange elever begynner på anleggslinjene fordi de ikke har noe bedre å finne på, forklarer han.
UtfordringenHan mener dette kan være en utfordring i forbindelse med rekrutteringen, at en del studieplasser blir opptatt av elever som egentlig ikke er interessert i disse fagene. Samtidig kan det stå folk uten studieplass som faktisk er interessert i dette.
InteressenInteressen er ikke noe problem for Hilmar, han kommer fra en familie som holder på med tauebåter og flytebrygger. Jobbing utendørs er dermed ikke noe nytt, og noe han trives godt med. Interesse og engasjement for faget er det heller ikke mangel på. Likevel er han usikker på hva som må til for å lokke ungdommen til bransjen. Penger tror han ikke vil være noe argument i seg selv, derimot mener han at man må finne de som virkelig vil dette og som vil satse på det.
- Man får ikke dette servert på et fat, og det er vel ikke meningen heller, tror han.
ReserverteVanligvis har Sundås & Ellingsen vært ganske reserverte når det kommer til å ta inn lærlinger og grunnen er klar. Inntrykket Frithjof Ellingsen har av de unge i dag er ikke udelt positivt.
- Jeg har et inntrykk av at det er mye rart der ute og en del dårlige holdninger preger vel inntrykket, forklarer formannen.
Han sitter igjen med en formening om at de dårlige holdningene er gjengangere som gjør det ekstra vanskelig å finne en god lærling i dag. Firmaet har vært uheldig her og har vært nødt til å kvitte seg med noen tidligere. Etter dette har de vært skeptiske til å ta inn nye.
Vil se initiativHelst vil han vil se lærlinger som tar initiativ, som planlegger, som bruker sunn fornuft og er litt om seg. Det er lov å bruke vanlig norsk bondevett, i tillegg er det et must å være pliktoppfyllende og møte opp til tiden. Står det fire lastebiler og venter på lass, blir det veldig dyrt om maskinføreren dukker opp en halvtime for seint.
Nå høres det kanskje ut som at Frithjof er veldig kravstor, men han presiserer overfor AnleggsMagasinets lesere at om interessen og engasjementet er der, så er veldig mye gjort allerede.
- Det å tenke igjennom hvorfor man gjør en ting og hvordan ting fungerer, gir mye, legger han til.
AnbefaltDa de ble gjort oppmerksomme på at en lærling var klar for nye utfordringer og at denne unggutten kom med varme anbefalinger av en i bransjen de satte stor lit til, gav de det en sjanse. Det viste seg å klaffe og Hilmar overrasket dem positivt. Frithjof synes det er morsomt å se en såpass genuin interesse og en så god forståelse av faget allerede. Hilmar tillegges også egenskaper som en ryddig og ordentlig lærling får vi vite.