Volkswagen Amarok Ultimate:: Den Ultimate Amaroken
Denne gangen har vi tatt en tur med en Amarok Ultimate DobuleCab, 180 hestekrefter og automat kombinert med permanent firehjulstrekk, 4motion. Med denne drivlinja, er allerede Amarok en relativt påkostet pickup, men Ultimate-versjonen har en innholdsrik plukkliste i tillegg:
Mye som standard
Bi-xenon designpakke med LED-kjørelys koster egentlig over 17.000 kroner som tilvalg, men er standard på Ultimate. Det er også Lys- og siktpakke inkludert regnsensor, automatiske hovedlys og avblendbart innvendig speil, Cruise Control, differensialsperre bak, 5kW Webasto kjørevarmer, climatronic-klimaanlegg med to soner, komfortbakluke med nøkkellås, blank sort grill med doble kromlister, RNS315-radio/CD/navigasjon og seks høyttalere, bluetooth Handsfree, parkeringssensor foran og bak inklusive ryggekamera, 19-tommers polerte Aragonit-lettmetallfelger med 255/55-19 dekk, blank stylingbøyle, blank kanalbeskyttelse, mørke baklamper, durabed planbeskyttelse og tilhengerfeste.
Priset som Canyon
Prisen på Ultimate er 397.590 kroner før mva og 477.000 kroner inkludert mva. På vår testbil hadde importøren i tillegg montert et lakkert plandeksellok til 36.910 kroner og fabrikkmontert parkeringsvarmer med tidsur og fjernkontroll til 14.930 kroner.
Til sammenligning koster en Amarok Canyon bare et par tusenlapper mindre, men har stort sett det samme utstyrsnivået med noen forskjeller.
Permanent komfortabel
Amarok gir den solide komfortable følelsen både på veien og av veien og med permanent firehjulstrekk trenger du ikke bekymre deg for fremkommeligheten. Forbruket blir dratt opp noe og vi noterte fra 0.94 til 1 liter på mila avhengig av kjøremønster og påkjenning. Amarok er født til å kjøre med tilhenger virker det som og Ultimate-versjonen har lasteadaptivt ESP-program med stabiliseringsfunksjon for tilhenger. Av annet sikkerhetsutsyr er det ABS-bremser med off-roadfunksjon, nødbremseassisten med aktivering av bremse- og nødblinklys, antispinn ASR, bakkestart og bakkebremseassistent og ventilerte skivebremser foran.