23948sdkhjf

Hålogalandsbrua: Landemerket utenfor Narvik

Norges nest lengste hengebru tar form og skal bli ferdigstilt innen høsten 2017 på tross av utenlandske konkurser, stormer og en sunket lekter.

Bruprosjekt til 2,9 milliarder kroner:

Hålogalandsbrua med tilhørende veier, tunneler og veikryss er kostnadsberegnet til 2,9 milliarder 2014-kroner. Brua består av tre hovedspenn. Viadukten fra Karistrand på 250 meter, hengebruspennet på 1145 meter og viadukten fra Øyjord på 148 meter.

Finansieringen gis med 70 prosent statlige midler og 30 prosent bompenger.

På tross av forsinkelsene startfasen skal prosjektet stå ferdig til planlagt tid, i følge prosjektleder i Statens vegvesen, Einar Karlsen.

Entreprenørene

Hovedentreprenørene er NCC, som står for forskaling og støping av betongen, og islandske Istak står nå for bygging av vei og tunnelene på begges sider. De to hovedentreprenørene har til sammen over 200 personer i arbeid på prosjektet. Vei- og tunnelarbeidene er nå inne i sin siste fase og det er i skrivende stund omtrent 130 meter igjen av Ornestunnelen ved Karistranda. Islendingene skal være ferdige førstkommende høst med sine veianlegg. Da skal 3,5 kilometer ny E6 stå ferdig på Øyjord-siden og 1,5 kilometer ny E6 stå ferdig på Narvik-siden. Som underentreprenører har de med seg Rolf Jørgensen AS, Sudurverk fra Island, Betongrenovering AS og Hålogaland Grus & Betong AS.

Rolf Jørgensen AS

Brorparten av veiarbeidene og masseforflyttingen gjøres av den Tennevoll-baserte sprengingsentreprenøren Rolf Jørgensen AS. Firmaet fikk i 2013 en 30-millioners kontrakt som underentreprenør til Istak, de er også underentreprenør for NCC. På prosjektet har de gjort sprenging, forskjæring, masseforflytting og veibygging.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125