2 x Chevrolet Silverado: : The beauty and the beast!
For snart to år siden kom sjokkbeskjeden fra General Motors; de trakk seg ut av Europa, og det var ikke snakk om noen Chevrolet-import på to år! Mye har skjedd siden på de to årene og hos Autonor i Råde har de i mellomtiden sett på hva annet de kan satse på fra bilprodusenten med «Bowtie» i grillen.
Ja takk, begge to
De har jobbet med pickup-modellene til Chevrolet, både den store Silverado, men også den mindre Colorado (les mer om Autonor og Chevrolet i egen artikkel i dette bladet). Nå er Silverado typegodkjent som varebil og om ikke lenge kan kundene få lov til å kjøpe seg en skikkelig grom US-pickup fra produsenten som er kjent for slagordet «The heartbeat of America».
Chevrolet Silverado kommer i forskjellige vektklasser der 1500 er den letteste og den med mest personbilkomfort. Deretter følger 2500 HD (Heavy Duty) som er vesentlig grøvre i understell, mens den største heter 3500 HD. Autonor hadde både 1500 og 2500 HD tilgjengelige.
Selv om de hadde to typer, lot vi oss ikke be to ganger – vi tok begge!
The beauty
Chevrolet Silverado 1500 LT Z71 Double Cab er den letteste av de to. Den er utstyrt med en 5,3 liters V8 som bruker bensin som brennstoff. Motoren yter 355 hk ved 5600 o/min. og har et dreiemoment på 519 Nm ved 4100 o/min. Motoren er utstyrt med et system som gjør at den kutter ut fire av sylindrene ved behov, slik at man skal spare litt drivstoff.
Allikevel er forbruket relativt høyt. Selv med lett fot på gasspedalen slet vi med å komme under 1,4 liter pr. mil, enten vi kjørte på landevei eller når det gjaldt blandet kjøring. Men du verden for en motor! Den suser bare silkemykt under panseret og virker i det hele tatt svært harmonisk. Allikevel er den svært responsvillig.
Trykker man til på gassen så kommer svaret rått og brutalt i form av et heftig snerr, etterfulgt av dekkskrik og deilige g-krefter. Vi får hjertebank, rett og slett «Heartbeat of America»! For øvrig er det 50 år siden Chevrolet lanserte sin første V8-motor.
Komfort
Motoren er koblet til en sekstrinns automatgearkasse med navnet Hydra-Matic 6L80. Den gjør også jobben sin og gearer silkemykt og nøyaktig. Det er ikke mye som slår amerikanerne når det gjelder automatkasser.
Komforten i Silverado er det ingen ting å si på. Ok, det er jo en bil som er stivere enn en personbil, men det ligger jo i sakens natur med et nyttekjøretøy, utstyrt med firehjulsdrift og separat ramme.
Gode skinnseter med elektrisk justering, er også utstyrt med både varme og kjøling. Den store midtkonsollen inneholder store oppbevaringsrom, samtidig som den fungerer som et utmerket armlene. Ellers er den også utstyrt med en rekke tilkoblingsmuligheter som USB, ladere etc. To solide koppholdere er også på plass.
Når det gjelder førerkomfort må vi ta med at Silverado bare har høydejustering av rattet, ikke lengdejustering. Men det har de på en måte kompensert for med elektrisk justerbare pedaler. Av annen komfort må vi nevne automatisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser, sentrallås, cruise kontroll og automatisk avblendbare speil.
Ellers er førermiljøet oversiktlig og lekkert. Stor stereo sørger for god musikk, mens firehjulsdriften enkelt kobles ut og inn ved hjelp av en vribryter. Skal man ut i terrenget har man både reduksjonsgear og HDC (Hill Decent Control, som sørger for at bilen holder lav og jevn hastighet utfor bratte skråninger og bakker).
Stor
Nå skal vi ikke drømme oss helt bort i komfort og motor. Hva med nyttekjøretøyverdier? Bilen Autonor har bygget om er en Double Cab der baksetet har blitt erstattet av et lite vareromsgulv, med tilhørende gitter mot bakruta.
Lasteplanet måler for øvrig 200,3 millimeter og kan laste 1029 kg, mens bilen har en tillatt tilhengervekt på 3,5 tonn.
En smart løsning er innfelte stigtrinn i støtfangeren bak, samt innfelte håndtak i hjørnene på lemmen, slik at man enklere skal komme seg opp i lastelemmen. Med velvoksne utvendige dimensjoner så tar Silverado stor plass, ikke minst ved parkering. Bilene vi lånte hadde en totallengde på 584,3 cm, bredde på 203 cm.
The beastOm Chevrolet Silverado 1500 var den kultiverte, den smidige og den silkemyke, så ble det litt av en overgang da vi klatret opp i Silverado 2500 HD, også den i Z71-utgave. Denne modellen er grøvre på alle vis, det vil si selve karosseriet er det samme, selv om panser og front avslører at det er snakk om en annen modell. Dessuten er den vesentlig høyere med grøvre ramme, samt åtteboltede felger.
Årsaken til et annet panser er den enorme motoren som ligger mellom rammevangene foran. Det er snakk om en 6,6 liters Duramax V8-dieselmotor med 397 hk ved 3000 o/min. Dreiemomentet er hemningsløse 1037 Nm ved 1600 o/min. Kreftene går via en automatgearkasse av de grøvre, nemlig en Allison 1000.
Hemningsløs
For de som tenker på V8-diesel som et bråkete knusverk, slik de var for noen år siden, så er den tiden forbi. Duramax-V8eren bråker riktignok mer enn en bensin-V8, men gangen er langt fra hard og uharmonisk. B
are en godlyd for de av oss som er glad i skikkelige forbrenningsmotorer. Når det gjelder nyttelast og tilhengervekt var disse ikke klare da saken ble skrevet, men det er trolig snakk om en nyttelast på ca. 450 kg (dette for å klare å få registrert bilen som varebil under 3,5 tonn), og en tilhengervekt på 3,5 tonn.
Vi omtalte bensin V8eren som en kultivert og stillegående motor, som samtidig våknet med et snerr ved behov. Når det gjelder Duramax V8eren, er opplevelsen helt annerledes. Her snakker vi lastebilmotor som durer behagelig foran torpedoveggen. Responsen er ikke like umiddelbar som på bensinmotoren, men det er ikke så veldig langt unna.
Når turbotrykket er på plass så har dieselmotoren et aldeles hemningsløst skyv! Ved fullt gasspådrag så sitter man klistret til seteryggen. Vær obs!
Det skal ikke mye til før bakhjulene slipper når ca. 400 hk og over 1000 Nm settes inn. Dette er et beist av en bil, med positivt fortegn!
Men dieselforbruket imponerte; helt ned mot 0,9 liter pr. mil på langkjøring er klart godkjent, selv om det ikke akkurat er snakk om en miljøbil. Apropos miljø; begge Silveradoene leveres med fjernstart av motoren, slik at man kan sette seg inn i en varm bil etter 10 minutter. Politisk ukorrekt, ja visst, men det funker.
I skrivende stund er prisene fortsatt ikke klare, men det er ikke snakk om noen billig varebil, enten man velger «The beauty or The beast».
Satser på det amerikanske
Det er snart to år siden administrerende direktør Kai Abrahamsen i Autonor fikk sjokkbeskjeden om at Chevrolet skulle trekke seg fra Europa. Med over 30 Chevrolet-forhandlere på plass, og et lager av Chevyer på gården, var stemningen alt annet enn lystig.
Tiden leger alle sår, og Kai og selskapet han leder har jobbet på. I løpet av noen måneder begynner de å selge rene amerikanske nyttekjøretøyer. De har typegodkjent Chevrolet Silverado, og det er like før det samme skjer med Chevrolet Colorado.
-Silverado er jo et typisk nisjeprodukt i Norge. Segmentet er lite, men det selges et sted mellom 50 og 100 dyre varebiler hvert år, så her har modellen sin plass. Ombyggingen av bilene til varebil skal foretas av Chevrolet i USA, forteller Kai Abrahamsen hos Autonor AS.
Når det gjelder den mindre Chevrolet Colorado så ser Abrahamsen større muligheter.
-Dette er jo en modell som går rett inn og konkurrerer med pickuper som Volkswagen Amarok og Toyota Hilux. I dette segmentet selges det omkring 3000 biler i året og det skal vi ta en del av. Modellen kommer med tre forskjellige motorvarianter. Den grommeste er en V6-bensin på 305 hk. Men mer aktuelt vil det være med en 2,5 liters bensinmotor og en 2,8 liters dieselmotor. Vi ser også på mulighetene til å selge Chevrolet Tahoe som varebil, avslutter Kai Abrahamsen i Autonor AS.