23948sdkhjf

Veteran:: Euclid B3FD

Nå hviler den seg, men fraktet over to millioner tonn for Feiring Bruk i løpet av 20 år

Maskinen ble i følge dagens eier, Norsk Fjellsprengningsmuseum, kjøpt inn ny av A/S Auto Supply Co i Oslo i 1962 og ble brukt ved Feiring Bruk A/S fra 1962 til 1967.

Etter det ble den benyttet ved firmaets nyetablerte underavdeling Heier Pukkverk i Enebakk i Akershus i følgende år fram til 1982.

I 1982 ble den solgt for 12 000 kroner til firmaet Odals Grus A/S hvor den ble brukt til transport av masser fra steinbrudd til grovknuser i en begrenset periode.

Tilbake til Feiring

Maskinen er av typen Euclid B3FD og er en av fire like maskiner som ble levert samtidig i 1962. Etter noen år ved Odals Grus A/S, ble den kjøpt tilbake til Feiring og senere gitt som gave til Norsk Fjellsprengningsmuseum i 1997. Der har den siden stått til utstilling og fortalt sin historie.

Enkel oppbygning

Erfaringen med bruk av denne dumpertypen fikk stor betydning for den videre planleggingen ved Feiring Bruk. Maskinen har enkel oppbyggning med femtrinns usynkronisert girkasse og vanlig tørrplateclutch. Den er forsynt med 180 hestekrefters Rolls Royce C6 dieselmotor og har en kapasitet på 7,4 kubikkmeter masse.

Maskinen kom til sin rett i årene etter at Knut Ollendorff, som i sin tid etablerte Feiring Bruk, hadde nesten tomme grustak og begynte å lete etter nye steinforekomster. Forekomsten i Feiringåsen ble oppdaget i 1959 og tre år senere var anlegget med steinknuseri i full drift med stor omsetning.

I 1967 startet Feiring opp Heier Pukkverk i Enebakk i Akershus som en egen avdeling og den enda relativt nye Euclid-dumperen ble overført dit. Det var her den gjorde den største delen av innsatsen før den ble solgt i 1982 og havnet hos Odal Grus A/S. Dette er et selskap som driver knuseverk og leverer knuste fjellprodukter.

Brokete historie

Den utrangerte dumperen ble produsert av det amerikanske selskapet General Motors, Euclid Division i Ohio som har en lang og brokete firmahistorie bak seg. Tom Berry fra organisasjonen Historical Construction Equipment Association (HCEA) forteller i sin beskrivelse av selskapets historie, “The Tangled Web of Euclid and Terex Truck History�? at det selskapet som senere ble til Euclid, ble grunnlagt allerede i 1907 i Wickliffe i Ohio.

Grunnlegger var George A. Armington som ga selskapet navnet Armington Electric Hoist. Da selskapet senere ble flyttet til Euclid i Ohio, ble navnet endret til Euclid Crane & Hoist Co.Til å begynne med produserte selskapet hovedsakelig traktorer, men begynte å produsere anleggsmaskiner i 1920-årene. Deres første maskin var en skraper som ble lansert i 1924. Et par år senere opprettet selskapet en egen divisjon for produksjon av veimaskiner.

"Euc"

Selskapets gjennombrudd inntraff for alvor da de begynte å produsere dumpere på midten av 30-tallet. På denne tiden kom Euclid til å dominere markedet så fullstendig for denne typen arbeidsmaskiner at benevnelsen “Euc�? nærmest ble en generisk betegnelse for dem.

Euclid, Terex og General Motors

Etter krigen kastet General Motors sine øyne på den suksessrike anleggsmaskinprodusenten i Ohio. Den amerikanske bilprodusenten hadde lenge ønsket å komme inn på markedet for anleggsmaskiner. I 1953 ble Euclid kjøpt opp av General Motors og bygde da en ny fabrikk for Euclid i Hudson, Ohio året etter. Produktlinjen ble også utvidet til å omfatte både beltetraktorer og hjullastere.

GM for enerådende

I 1959 ble selskapet offer for amerikanske antitrustlover. General Motors ble sett på som for enerådende på det amerikanske markedet og deres forretningsmetoder ble hevdet å kvele konkurransen i masseforflytningsbransjen. GM kjempet i retten i åtte år, men kapitulerte i 1968 og bestemte seg da for å selge deler av Euclid-avdelingen til White Motor Corporation. General Motors beholdt retten til å produsere hjullastere, skrapere og beltetraktorer og kunne også bygge og markedsføre dumpere fra kanadiske fabrikker og fra Eucklid-fabrikken i Skotland, men selskapet var midlertidig utestengt fra det amerikanske dumpermarkedet.

Samtidig endret General Motors navnet på masseforflyttingsdivisjonen til Terex Division i 1970. Antitrustlovene var ikke til hinder for at selskapet kunne selge dumpere og andre typer maskiner utenfor USA og GM fortsatte å produsere og selge maskiner under Terex-navnet. Da antitrustrestriksjonene ble opphevet i juli 1972, kom General Motors tilbake til det amerikanske markedet med flere serier av dumpere.

Terex-divisjonen ble i 2013 solgt til Volvo Construction Equipment etter å ha vært innom flere eiere, mens det japanske selskapet Hitachi har overtatt Euclids produksjon av dumpere med stiv ramme.

Euclid-Hitachi ble til Hitachi Construction Truck Manufacturing i 2004, samtidig forsvant den grønne Euclid-lakken og ble erstattet av Hitachis oransje. Euclid-navnet ble faset ut i løpet av 2004, etter 80 år i bransjen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094