Brutalt overdimensjonert - snill som et lam
Tatt frem for kulltransport i det russiske kullmarkedet ser denne skapningen relativt brutal ut når du nærmer deg.
Du må bruke det ekstra stigtrinnet for å i det hele tatt klare å begynne å klatre deg opp i hytta.
Bak rattet ser likevel alt normalt ut, også når man starter opp og setter Opticruisen i D, ruller den mykt og stille av gårde.
Lettkjørt bamseHer er det parabelfjæring foran og bak og vi hadde kanskje ventet oss en mer primitiv følelse av å kjøre den oppskalerte dumperbilen, men neida. Alt går rolig for seg, den er rett og slett lettkjørt, i alle fall på en bane som dette.
Totalvekt er 50 tonn og den 32 kubikkmeter store Istrail-kassa er bygget for å tåle en trøkk. Kunden på denne bilen er Scania Russland, noe som forklarer prøveskiltene.
Den bare besøkte Scania Winter før livet skal bli langt hardere og kaldere med kullkjøring hos en russisk kunde.
Wegard Jakobsen hos Istrail kan fortelle at de har levert en slik bil til Svalbard og totalt 70 til svenske og russiske kunder i gruvesektoren.