Første dieselelektriske hjullaster fra Cat
Selv om den er 90 prosent lik sin konvensjonelle bror 988K, skal den klare 25 prosent høyere effektivitet og opp mot 10 prosent høyere produktivitet på lasting og transport enn 988K. Så i denne klassen (45-50 tonns) kan kunden velge mellom 986K, 988K og 988K XE, velger man riktig, skal det være de mest kostnadseffektive hjullasterene i sine segment ifølge Cats pressemelding.
Norske kunder er interessertBegge hjulasterne, 986K og 988K XE, er interessante for det norske markedet.
En 986K er bestilt og på vei allerede, forteller Fredrik Sætren, hjullastereksperten hos Pon Equipment.
Med seg hadde Sætren en knippe store norske entreprenører som alle var interesserte i den nye teknologien.
988K XE som hadde sin offisielle lansering under den første messedagen på Steinexpo, er interessant for en rekke norske kunder, særlig for tunneldriving hvor den skal gå med sidetipp.
– I Norge er det drill and blast som gjelder, da er hjullasttere som dette midt i blinken.
Oppgaver hvor man laster rett fra røysa eller fra sprengt masse egner den seg godt.
Stor maskin lover store tallUnder tung belastning, eller når man kjører maks, skal den være opptil 49 prosent mer effektiv ifølge Cat.
Den vil produsere omtrent den samme mengden, men med mindre diesel, forteller Sætren.
– Jo mer man krever av maskinen, jo mer tjener man på å bruke denne.
Stort sparepotensialKundenes interesse her er økt forjeneste, og om man bruker et litt snillere tall som 25 prosent, vil det fortsatt gjøre store utslag når det er snakk om normalt forbruk på 35 til 45 liter i timen.
Maskinene produseres i USA, Sætren tror XE-modellene nå utgjør en overgangsfase og at alle maskinene i denne klassen til slutt vil ha teknologi som dette.
Når Cat konstruerte 988K-modellen, visste de om XE-versjonen, og den ble konstruert med tanke på dieselelektrisk drift.
Fra tiptruckeneTeknologien har eksistert hos Caterpillar en del år på de store tiptruckene, men der er det mer for å håndtere så voldsomme krefter.
Han forklarer at vi når har krysset en terskel hvor dieselelektrisk lønner seg, iform av redusert forbruk og det derfor dukker opp på hjullasterne.
988K XE kjører helt trinnløst, fremover og bakover. Den har virtuelle giear, eller forskjelloige hastighetstrinn, i tillegg bremser den med elektromotoren.
Cat 988K XE
Motor: Cat C18 Acert
Effekt: 588 hk / 439 kW
Arbeidsvekt standard: 52,8 tonn
Arbeidsvekt High Lift: 54,3 tonn
Nominell nyttelast standard i løse masser: 11,3 tonn
Nominell nyttelast High Lift i løse masser: 11,3 tonn
Skuffestørrelser: 4,7 til 13 m3
Tippehøyde standard: 3,5 m
Tippehøyde High Lift: 3,9 m