23948sdkhjf

Anleggs-veteranen: Denne snøfreseren er "egentlig" en lastebil

Denne trommelsnøfreseren er egentlig en lastebil av typen Mercedes Unimog som ble ombygd til snøfreser av fabrikken Schmidt og solgt ny i 1974.

Maskinen står i dag utstilt på Norsk Vegmuseum utenfor Lillehammer som fikk den i gave fra Statens vegvesen Region øst i 2004.

Museet opplyser at maskinen ble ombygd til snøfreser av fabrikken Schmidt i 1974 og ble solgt til Statens Vegvesen Oppland samme år for kr 491 790,-.

Freseraggregatet som sitter på den i dag er ikke helt originalt. Det opprinnelige aggregatet av typen VF3 ble nemlig ifølge museet byttet ut med det nåværende freseraggregatet av samme type i 1978. Det har to utkast i front og drives av en bakmontert og overbygd dieselmotor MB OM355 med 260 hestekrefters ytelse.

Dette går fram av maskinkort og merkeplate på freseraggregatet. Maskinkortet viser også at snøfreseren opprinnelig ble levert med en ekstra freser, en kantfres av typen GS3 fra 1974. I tillegg ble den levert med to par Ruud panserkjetting og stativ for lagring av trommelfresaggregat og stativ for lagring av kantfresaggregat.

Tøffe forhold

Brøytemaskinen har vært brukt av Statens vegvesen Oppland og var stasjonert ved Vågå vegstasjon der den ble brukt til snøbrøyting i Ottadalen fram til 1992 da den ble faset ut med tanke på at den skulle overføres til et museum og tas vare på.

Disse planene ble likevel ikke gjennomført før mange år senere og maskinen skal ifølge museet ha blitt tatt i bruk igjen og skal ha vært i drift i noen år til før disse planene ble realisert og maskinen til slutt ble satt på det museet der den står i dag.

En av dem som kjørte maskinen den gangen den var i bruk var Inge Aaboen fra Nordberg i Ottadalen. Han husker godt det gamle klenodiet.

– Jeg har kjørt den i mange år. Den var egentlig ganske bra, men den er jo hjulgående og ikke noen beltefres, så det var jo lett å kjøre seg fast med den, forteller Nordberg. Han forteller at forholdene der han kjørte kunne være ganske vanskelige og det var ikke alltid denne maskinen var best egnet, spesielt når det var mye løs snø og harde snøkanter.

Den erfarne brøytebil-føreren forteller at han har brøytet både over Ringebufjellet og Strynefjell og forholdene kunne av og til være vanskelige, spesielt med denne maskinen. Han bekrefter at maskinen ble tatt ut av bruk i 1992 fordi det var bestemt at den skulle overdras til Norsk Vegmuseum, men hvorfor det ikke ble noe av disse planene før lenge etterpå er han usikker på. Han vet heller ikke hva som skjedde med den i årene fram til 2004.

Uansett ble den ikke innlemmet i Mestas redskapspark da Mesta A/S ble opprettet i januar 2003 da produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut som et eget aksjeselskap og konkurranseutsatt.

– Etter 1992 er jeg faktisk ikke sikker på hva som egentlig skjedde med den, legger han til.

Fra bilverksted til internasjonalt konsern

Den tyske snøfreserprodusenten Schmidt er i dag en del av ASH-gruppen. Historien om selskapet går tilbake til Alfred Schmidt senior som i 1920, i byen St.Blasien i Bad-Würtemberg i Tyskland,startet et bilreparasjons-verksted og raskt spesialiserte seg på snørydningsutstyr.

Ved siden av snøploger arbeidet Schmidt konsekvent med utvikling av roterende snørydningsmaskiner. En del av løsningene som Schmidt spesialiserte seg på var nettopp å bruke lastebiler som ble bygd om til snørydningsmaskiner ved at de ble utstyrt med snøfreseraggregater. I tillegg til snørydningsutstyr utviklet selskapet også utstyr til sommerbruk, som spesialmaskiner for gaterengjøring og veivedlikehold.

Noen få år senere begynte selskapet også å lage utstyr til rengjøring av flyplasser og rullebaner. ASH-gruppen er i dag et internasjonalt konsern som også har filial i Norge, på Biri, der de blant annet selger snøploger, snørydningsmaskiner og annet utstyr til vedlikehold av veier og flyplasser.

Ifølge selskapets nettside er ASH-gruppen en ledende systemtilbyder av innovative tekniske problemløsninger for rengjøring og rydding av trafikkerte områder så vel som klipping av krevende terreng.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093