Gjennomslag i begge ender
Høy steinsøyle
Den første tunnelsalva ble sprengt 8. mai 2015. Siden da er det tatt ut drøyt 500 000 m3 fast fjell, i hovedsak fra Bodøelvsiden.
- Hvis vi hadde lagt steinen utover gressmatta til Aspmyra stadion, hadde den blitt til en søyle på om lag 130 meter, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø.
Dette er om lag dobbelt så høyt som Scandic Havet.
Fortsatt pågår det massetransport ut av tunnelen. Det meste av steinen kjøres til Langstranda, der den brukes til bygging av nytt næringsområde.
Mye arbeid gjenstår
Før den 2,8 km lange toløpstunnelen kan åpne for trafikk skal den også ha veg, kabel- og ledningsanlegg, vann- og frostsikring, ventilasjon, lys og sikkerhetsutstyr, asfalt, skilt og vegmerking.
- Det vil fortsatt bli perioder med sprengninger, som til grøfter inne i tunnelen og vegbygging utenfor – spesielt på Hunstadmoen. Dette blir i mindre omfang enn tidligere, og SMS-varslingen opphører nå som selve tunnelen er ferdig sprengt.
Det første (vestgående) tunnelløpet er planlagt åpnet 1. halvår 2019.
FAKTA OM RV. 80 BYPAKKE BODØ
Hensikt: Bypakke Bodø skal videreutvikle Bodø som en attraktiv by å bo og drive virksomhet i, ved å fremme en effektiv, miljøvennlig og trygg transport.
Finansiering: Stat, Bompenger, Kommune, Fylke
Pakke: Bypakke Bodø
Totalkostnad 3,27 mrd. kr 2017-kroner. Gjelder hele Bypakke Bodø.
Nasjonal transportplan: Omtalt i NTP 2014-2023
Oppstart: 2015
Fase: Byggefase